Thursday, April 8, 2010

RiNDu yang BeRTaMu..

BismiLLAH..

AlhamduliLLAH..usai sudah peperiksaan penggal akhir semester ini = 5 April 2010..huiii..teruk tol rasenye jawab kertas terakhir tadi..hmm..entahlah..tak moh dah cite..semoga yang terbaik untukkku ya Tuhan..aminn..dan tiada sangka,hari ini juga merupakan hari lahir beberapa orang kenalan..adik KPIJ UIA Nilai,Syaheera..adik PKPIM UIA PJ,Hazwan..dan tidak ketinggalan juga,bendahari GEN5 PKPIM UIAM sesi 2010/2011,Muazan..selamat hari lahir semua!!!hayatilah surah al-asr dalam meniti hari-hari yang kian dekat dengan kematian ini..

Perancanganku selepas usai ujian itu adalah mengemas bilikku yang……(-_-')……….ntah la..aku pun tak tahu bagaimana mahu menggambarkan bilikku ini..nak pindah rumah r katekan..aku bakal berpindah ke blok lain pada semester akan datang..dan paling tidak disangka-sangka sebilik dengan kakakku Atiqah..huuuu..haru-haru..kalau nak cerita ni macam mane boleh tersebilik ni..hui..panjang ceghitanya bak kate oghang nogori..ye tak kak?ki3..tapi nak dipendekkan cerita kami ni kan,itu lah..ALLAH adalah sebaik-baik punya perancang..korang tak nak macam mane pun,kalau ALLAH dah tetapkan,tu lah dia jadinye..hehe..sabor je la ye kak Tiqah..hehe..

Sebelum balik ke bilik untuk melunaskan agenda,aku bertemu dengan 2 orang sahabat lelaki dengan sahabat kesayanganku,Azimah..sahabat kesayanganku ni laptop die sakit kuat..tidak mengapa..dengan izin ALLAH,kite telah dikurniakan dengan doctor laptop – salah seorang sahabat lelaki tersebut –..huhu..sedang menunggu Azimah dengan kerja memindahkan file2 yang ade dalam laptopnya sebelum dibedah oleh sahabat lelakiku ini,aku ape lagi..aku pun ade rancangan lain seperti biase..bagi ceramah percuma kepada 2 orang sahabat lelaki ku ini..hehe..takpe2..kire dakwah fardhiyyah r ni..(nama sahabat lelaki tersebut tidak dapat aku siarkan di sini atas sebab-sebab tertentu – dorang ni pun bukan suke glamor2 ni.hi3 –)

Pesanan aku pada sahabat lelaki ku kali ini adalah tentang persediaan sebelum menempuh alam rumahtangga..aku sebenarnya tak nak cerita pasal ni kat dorang,tapi memandangkan umur dorang pun dah melanjut ke era dua puluhan dan bakal menjadi bapa juga satu hari nanti, - dalam tempoh terdekat aku kira..hehe – aku pun meneruskan juga agendaku ini..tazkirahku berkisarkan tentang persediaan untuk seorang suami memahami keadaan yang bakal dihadapi oleh seorang isteri kelak seterusnya menjadi penyokong terkuat seorang isteri untuk menghadapi dugaan besar yang akan ditempuhinya nanti..cewah..macam nak pergi perang je gayanya..penting ni..ingat kahwin tu perkara yang mudah ke..

Bergelar seorang isteri bukanlah sesuatu yang mudah..kerana itu,mudah sekali untuk seorang wanita masuk syurga setelah menjadi seorang isteri apatah lagi ibu kerana dugaan yang ditempuhi nanti cukup3 menguji jiwa dan sanubari..dugaan bermula setelah disahkan isteri ini terkena buatan orang..hehe..mengandung la..ingat tak penat ke nak kendong anak dalam perut tuh sane sini..buatnye dapat suami yang tak berapa nak faham bahasa, nak kite wat jugak kerja rumah seperti biasa,memang saje le tuh suami tuh..ingat kite ni saje-saje je memboyot bawa anak sane sini dalam perut?ingat boleh tinggal je anak ni kat mane2?jadi,faham r kelelahan yang akan bakal ibu ni hadapi ketika mengandung k..bawa2 r jadi suami yang romantik seperti RasuluLLAH..cewah..

Kemudian,ujian ketika hendak melahirkan anak pula..hm..ni lagi r aku pun tak tau nak kate ape..mase cite kat dorang pun,dalam hati aku mase tuh pun takut gak nak beranak nanti..tapi memikirkan setiap kesakitan yang dihadapi menghilangkan dosa-dosa,lega sikit..kira kafarah r tuh..cube korang bayangkan r sendiri kan..tahap sakit nak beranak tuh sampai banyak urat terputus..hah,bayangkan r betapa sakitnye nak lahirkan anak..ni tengok anak-anak sekarang dok derhaka kat mak tuh yang aku hangin tuh..paling hangin kalau yang sanggup bergaduh dengan mak sebab kekasih..weh,ko ingat kekasih ko ke yang beranakkan ko sampai mak ko ketepikan..cube la FIKIR sikit..otak letak kat mane la tuh agaknye..marah ni..marah..sabar is sabar..ni nanti dah lepas beranak ni banyak la plak pantang larang makan nak kene ikut tahu..bayangkan r lagi nak jaga bahagian rahim yang lukanya macam orang luka lepas eksiden teruk..ha..fikir sikit..eh,banyak FIKIR..FIKIR..ZIKIR..

Seusai beranak,ingat selesai dah..takkkk..ade lagi ni dugaan ni..ha..pantang sume kene jaga tambah tolak ade r dalam sebulan lebih..lepas tuh nak menyusukan anak lagi..nak jaga bayi ni..ingat senang..jaga bayi orang bukan cam jaga bayi kambing ye..jadi di sini,suami kene r tolong..jangan tolong tengok jerr..tolong r ape2 yang patut..sebab tu r penting kefahaman sebelum berkahwin..ingat kahwin ni senang..jangan ingat kahwin untuk melepaskan nafsu je..sebabnye,di saat isteri korang mengandung,beranak,pantang semua,korang kene r puasa..sahabatku ini bertanya tentang kenapa nak kene puasa lak..err..segan akak nak jawab dik..hehe..maksudnya,tak dapat nak ‘bersama’ isteri dalam satu tempoh yang agak lame bagi menghormati keadaan isteri..tapi kalau buat yang ringan-ringan tuh takpe la..sebab tu r,dalam kes-kes macam ni biasanya kalau suami tidak faham dan niatnya berkahwin adalah untuk melampiaskan nafsu semata-mata,itu yang senang2 je die nak ceraikan isteri kerana tidak dapat ape yang die nak..jadi,harapnya suami2 dapat faham keadaan isteri k..dan kepada bakal-bakal suami,tolong bersedia dari aspek ini okeng..

Dan..dalam seorang isteri hendak menghadapi semua dugaan ini..jiwanya haruslah kuat..dan di sinilah peranan seorang suami sangat penting untuk menyokong psikologi seorang isteri supaya kuat menempuhi ujian mencabar ini..sangat penting..nak menghadapi perubahan mendadak pada fizikal lagiiii la satu hal..kalau r suami tak faham keadaan isteri dan meninggalkan isteri tanpa sokongan,tu yang boleh jadi meroyan tuh..bukan mudah ye..bukan mudah..hmmm..nak didik anak jadi orang lagi la 1 hal gak tuh..nak2 dalam zaman yang serba serbi canggih dan makin canggih,makin mencabar r jawabnye..hui..

Kesimpulannya..ilmu agama itu jugalah yang penting dan juga ilmu2 psikologi yang lain sebelum berumahtangga..kahwin ni bukan sehari dua dik..kalau boleh sampai mati..pas tu jumpe lak kat syurga..insyaALLAH..melihatkan zaman sekarang yang terlalu banyak perceraian berlaku..aku sedih..sedangkan perceraian itu jualah perkara halal yang paling dibenci ALLAH..dan hanya lafaz talak saja yang dapat menggegarkan arasy ALLAH..astaghfiruLLAH..

Nak dijadikan cerita..begitulah tazkirah aku selaku penceramah bebas pada hari itu..si doctor laptop pun berkata – islinda ni bercerita macam r pernah beranak – haha..ha,tuh la ko..aku bace buku tau..aku pun kene wat persediaan gak..kui3..pada hal,mane ade bace buku pun..dengar cerita dari kakakku Faridah je..hehe..kak Fa yang rajin bace buku..aku rajin hurai je..terime kaseh kak..hehe..sahabatku Azimah hanya menggeleng di kejauhan..hehe..faham2 je la yeob..haha..

Sebenarnye..dalam aku seronok dok bersembang dengan dorang pasal beranak ni..aku terkenang kat mak aku..hmm..

rindu itu bertamu lagi..

memenuhi segenap ruang hati..

rindu itu meragut kalbu..

rindu yang tak terungkap dengan kata-kata..

rindu yang membuat hati tidak keruan..

tetamu rindu yang dulunya duduk diam di satu sudut..

kini..dia datang menggugat jiwa..

tetamu rindu yang menerjah pinta dilunaskan..

rindu..

rindu..

rindu..

rindu pada raut wajahnya yang kini sudah meniti usia 60 tahun itu..60 tahun..32 tahun membesarkan anak-anak seramai 6 orang..separuh usianya dibaktikan untuk orang lain selain dirinya..60 tahun..mendengarkan usia mak sahabat2 lain..40..30..hmm..muda lagi mak korang..mak aku dah 60 tahun..60 tahun..masih adakah ruang dan waktu untuk diri ini membalas jasanya 21 tahun membesarkan aku tanpa jemu?tanpa jemu?mak,jemu tak besarkan akak?jemu tak..mak masih bekerja di situ..di pasar itu..hingga kini..mengerah keringat 4 kerat yang entah masih kuat entah tidak itu..heh..ape la..mesti la dah tak kuat..mak kan dah umo 60 tahun..maaf mak..masih menyusahkan mak walau umur dah 21..walau tahu mak dah lanjut usia..maaf mak..mak..azam akak ni mak..nak jadi macam dulu-dulu balik..setiap kali balik..nak tolong mak kat pasar pagi2..sebab anak mak ni sekarang dah susah bangun pagi..kalau dulu bangun pagi tolong mak,lepas tuh terus pergi sekolah..berkat tuh mak..alhamduliLLAH dapat jadi pelajar cemerlang tiap tahun..berkat tolong mak tuh..sekarang ni tak dapat pelajar cemerlang sebab tak bangun pagi2 kot..dah bangun tido balik..huhu..mak..rindu..tunggu akak balik ye!\(^_^)/

p/s: setiap hari rindu itu bertamu di satu sudut hati yang dikhaskan untuk insan bergelar ibu..setiap jam..minit..saat..detik. . . . . . . .rindu itu tetap bertamu di situ..pasti ada ruang rindu untuk ibu..cincin di jari dipakai tanda hati telah dimiliki..dimiliki ibu..

8 luahan:

NUR ZATIL ILHAM said...

perghhh peluh2 den baco celoteh is ni

me!=robotics said...

nama dirahsiakan..bagus2....

dakwatunnisa said...

akak dayah ni dah matang.. bagus2.. nanti kenduri jgn lupa jemput.
sayang kak is..

Ibnu Ghazali said...

is, t kasih ats nsihat kpd laki yg bkal bgelar suami(lmbat lg)..
emh,nmpak gaya ilmu dah ckup tu..bila lagi?hahaha..
berbaktilah pd mak smentara is msih jadi mlik mak,lpas ne dah jdi mlik org len susah lah ye?FIKIR + ZIKIR..

innii said...

kpd NUR ZATIL ILHAM:

haha..ape la zatil ni..berpeluh2 juge is bcakap dgn sahabat kiter tuhhh..punye la nk pastikan shbt2 lelaki kite ni kelak jd suami yang mithali..especially keluaran PKPIM..ecehhh..

innii said...

kpd me!=robotics:

haha..p Penang t bawa ole2 na..klu x nama akan disebarkan..kui3

innii said...

kpd dakwatunnisa :

sayang dayah gak..

haha..matang ke??bkn slalu kene bebel dgn adik2 pj ke?hehe

haha..byk lg keje nk pk dik..tp klu dh smpai jodoh t forsure r kene jmput..if dayah kt perlis mase tuh pn akk pksa trun..kui3..tp nmpak gaya cam dayah dulu je..dh bace buku nota hati seorang lelaki kan?hehe

innii said...

kpd Ibnu Ghazali:

huihui..x dpt nk jawab le soalan amin tuh..medan perjuangan dakwah ini bgitu byk perkara utk difikir&zzikirkan selain perkara 'itu'..huhu..

sy skrg dlm agenda memahmkan brothers(kt MIAT pkai bro sis x?hehe) ttg wanita ni especially bro PKPIM..hehe..umo pn masing2 dh dkat dh nk jd bapak tuh..huhu..amin jgn kate lmbat lg,tup2 kad name amin sy dpt dulu..hehe..

tgah berbakti r ni..kupas bawang je keje is kt umah ni..huhui..

amin pun same k bbakti pd mama amin..hehe..gmbar kt fb amin sudah ckup mgmbarkan sgala2nye..tahniah~ank y mithali insyaALLAH..