Thursday, December 24, 2009

Omelan di pagi hari..

BismiLLAH..

Jam di laptop menunjukkan 7.03 pagi..ahh..mataku masih tidak mengantuk nampaknya..baru pekena sesudu kopi kacip fatimah yang disediakan sahabat kesayanganku Azimah,sudah segar mata ini (dengan izin ALLAH)..hajat di hati mahu menyiapkan kerja sekolah Calculus 1..huhu..hampagas tak siap pun..tapi..kalau x boleh buat semua jangan tinggal semua..ye dak?sambil-sambil melunaskan profil KPIJ yang sudah seminggu terbengkalai akibat mencari idea yang tak ketemu..alhamduliLLAH..ALLAH menyandarkan hidayahNYA pada sahabatku Zul Ikram..komentar dan ideanya untuk profil ini terlalu banyak sambil-sambil mengomel tentang banyak perkara..hoho~..tak berubah budak seorang ini..aku kira kondisi UIA Kuantan (yang senyap sunyi aku kira) belum cukup untuk mengubah mulutnya yang ada sahaja modal mengenakan orang..siap hafal lagu UMNO lagi tuh..aih..memang orang kerajaan asli..-_”..aku tahu sahabatku Hafiz pening melihat telatah dua orang Jawa yang laju bicaranya ini..x sempat2 amek isi tersirat..hehe..sabar je la ye..tapi tu la..asik aku je yang mati ayat dengan si Zul ini..haih..-_”

Hari ini..26 Disember 2009..insyaALLAH bakal berkunjung ke kampus UIA Kuantan menziarahi sahabat-sahabat seperjuangan di Pusat Asasi UIA PJ dulu..rindu bangat sih..terkenang-kenang wajah si Afifah Mat Asin yang suke tersenyum sabar melihat kerenah aku yang aneh-aneh..terngiang-ngiang bebelan Che Farhana Mohd Hanafi yang sentiasa risaukan aku saban waktu..terbayang-bayang indahnya berusrah hingga 2 3 pagi bersama-sama Siti Rokiah Hadzri di surau ZC tingkat 4..teringat-ingat si comel Wan Thohiroh Megat Yahya yang sentiasa sudi menjadi peneman aku ke pasar malam..tersenyum-senyum mengenangkan Syarifah Sakinah Syed Malick (juniorku.hehe) yang menjadi pencetus mesej I U demi menjimatkan kreditnya di samping merapatkan ukhwah..tak pernah lupa pada Ruzanna Kawi yang sentiasa bersemangat dan Afifah Jamaludin yang mempunyai prinsip yang tersendiri..Kak Sa dan Kak Ira, kakak yang sudi berkongsi pengalaman bersama adik yang banyak kurangnya ini..Fatimah geng kerepek,pasti sukar melupakan..Safina pula,banyak aku belajar dengan dia nak-nak bab masak dan pantang larang neh.huhu..Buat Kamilatunnisa Atman juga yang sentiasa berusaha untuk KPIJ..juga barisan kepimpinan KPIJ dulu..Naimah..Anis..rindu sekali..eh x cukup..dua kali mungkin..ahh..terlalu banyak kali sebenarnya..sampai x terkira..jika diberi keizinan oleh ALLAH,ingin juga bertemu dengan bekas sahabat bilikku, Ain..rindu juga..pasti banyak cerita mahu dikongsi..macam dulu-dulu..asal balik bilik ade je cerita nak dikongsi bersama..Ain dengan Peli lagi x sekarang ek?kui3..sungguh aku rindu..menggamit 1001 memori indah sewaktu di Pusat Asasi PJ..semoga pertemuan ini akan mengembalikan kehangatan roh-roh perjuangan kita dahulu..

Minggu ini baru masuk minggu ketiga semester baru..banyak sekali asakan yang aku terima..tidak kira luaran mahupun dalaman..sungguh mencabar jiwa anak mudaku..sungguh aku teruji..hatiku..jasadku..fikiranku..Tuhan uji sekaligus..tapi..aku masih ingat pesanmu Ya Tuhan..Kau takkan uji hambaMu apa yang tidak termampu oleh mereka..dengan izinMu ya Tuhan,aku masih berusaha atas kemampuan yang Kau kurniakan..mengambil kata-kata di buku Solusi sebagai pencetus semangat “usah pinta dikecilkan ujian, tapi pintalah dibesarkan iman menghadapi”..

Ujian hati..ini paling berat..semoga ALLAH menyandarkan penawarnya pada sahabat-sahabatku di Kuantan..Tuhan..perit sungguh hati ini menanggung seksa..akukah yang bersalah ya Tuhan?akukah yang terlalu memikirkan walhal ia hanya sekecil cuma?atau hatiku masih terlalu rapuh..ya,mungkin juga..pasti juga..tidak banyak amalan mengentalkan hati,masakan hati akan kental..terlalu banyak amalan mengotori hati,masakan hati tidak rapuh..

Tertarik dengan cerita di entri seorang sahabat..

Ibu berkongsi satu mafhum hadis. "Allah mencintai pemuda-pemuda yang tidak punya sifat keanak-anakkan."

Maksud hadis ini ialah, pemuda yang matang dan sudah faham tujuan penciptaannya pasti tidak punya waktu untuk minta dikasihi, minta difahami, minta dingongoikan, minta dilayani kerenah perasaannya dan semua yang berkaitan.

Tanya ibu: 'Umur berapa Usamah Bin Zaid menjadi panglima perang menetang kuasa Rom?"
Saya diam.
"18 tahun"
"Umur Hasna' sekarang ini"
"Apakah dia boleh memimpin angkatan tentera yang hebat jika dia bersifat keanak-anakkan? Jika dia selalu minta diberi perhatian, jika dia sellau minta difahami?"

Saat itu, saya rasa bagai masih belum bergerak keluar dari titik permulaan perjuangan. Saya rasa bagai tidak layak untuk melangkah ke syurga yang selalu diangan-angankan selama ini. Bagaimana mungkin sama jika mereka di hujung titik akhir Dakwah tapi kita belum lagi melangkah?

Tambah kakak,"apa yang awak lalui sekarang ini hanyalah di bibir-bibir dakwah. Belum lagi makna sebenar Dakwah."

Sungguh. Sebenarnya masih punya jutaan kelemahan yang ada dalam diri yang mesti dikikis untuk benar-benar saya mencapai tahap yang Allah hajatkan. Saya mesti ingat itu.

Semoga Allah membersihkan saya. Semoga Allah membantu saya untuk berada hampir denganNya.

Sungguh. Cita-cita saya besar, tetapi mampukah tercapai dengan segala kelemahan yang masih merantai kaki ini?

Doakan saya teman..Sungguh-sungguh..


Bingo! aku dapat sesuatu dari entri ini..aku sangat sukakannya..masa muda bukanlah masa untuk difahami,dimengerti,dingongoikan,dimanjakan dan yang sewaktu dengannya..bukan..bukan untuk itu..anak muda mesti berjiwa besar!pandang jauh ke hadapan..melihat dari skop yang luas..dan yang pasti bukan setakat itu!terima kasih ya Tuhan..atas segala nikmat yang x terkira banyaknya..atas rahmat yang x tergambar luasnya..juga..atas keampunan yang sentiasa buat hamba Mu yang sedikit sekali syukurnya ini tapi banyak dosanya..maka,nikmat Tuhanmu yang mana kamu dustakan?

p/s : terima kasih atas segala jasa yang dicurah walau dalam keterpaksaan..maaf untuk segalanya..

Tuesday, December 22, 2009

..JaLaN SeHaLa..

Tuhanku Maha Pengasih
Tuhanku Maha Penyayang
sebelum pun sempat tangisku
jatuh ke bumi
rahmatNya menyambut[segera]

membisik bujukan penawar bersakti
apa lagi nak ku gusar
cinta Nya tak pernah gagal
hadir di kala ku sepi di kala ku bersedih

aku hanya berpegang janji
janji Nya kesungguhan yang pasti
pintu kemenangan
lorong bercahaya
langkah untuk ku pulang
jalan sehala

aduhai ibuku yang satu
janganlah ada barang ragu
biarpun seberkas dalam Align Center
andaiku terkorban nanti
sedang meniti kasih

Monday, December 21, 2009

Berpantang Maut..

BismiLLAH..

Pertama kali aku rasa begini..ya ALLAH..Kau uji lagi hati aku..Kau datangkan budak ini kepada aku..gundah gulana aku dibuat dia..haih..nakal sungguh..

Tapi..aku anak muda!pantang berundur sebelum kalah!berpantang maut sebelum ajal!eceh..banyak kali dah cakap benda ni..saje cabar diri anak muda..yang penting..aku bukan anak muda yang lembik..yang banyak beralasan..orang yang banyak alasan akan jauh dari rahmat ALLAH..

Perbincangan itu aku kira berat sebelah..mesti la!dah aku je yang kene beri penjelasan..aku je yang kene menyantuni..mane adil cam tuh..ahh..x tau mana nak mula..aku juga mahu menjadi diri aku..kenapa aku di jalan ini?itulah diri aku..

seorang adik mengadu "kak is..kalau talk2 ni jangan la panggil saya..saya satu benda pun x faham.."..haih.kamu kan anak muda?ke mana perginya tenaga minda mu untuk berfikir?kualiti manusia itu bukan pada fizikalnya sahaja..tapi pada dalamannya juga..akak tahu kamu dari golongan budak nakal..huha..tapi nakal biar bertempat..nakal mengikut syariat..eceh..dalam setiap jemaah perlu ade budak2 nakal ni kerana hanya budak nakal yang faham budak nakal..orang2 macam ni la yang diperlukan untuk membendung gejala2 sosial yang berlambak2 kat luar sane tuh..yang istimewanya dak nakal yang dok dalam jemaah ni dorang sangat kreatif..aktif..lantang..we need your voice to ask what you want..kalau senyap je selama2nya la program yang dijalankan memang untuk budak2 yang sedia baik..mase tu mule r rase bosan..x adventure la..ape la..then,voice it..cakaplah..biar korang yang nakal2 ni plak wat program untuk dak2 skema neh..kerah sikit tenaga anak muda budak2 skema ni..tengok ape rase..bagi diorang jangan hidup di dunia sendiri je..face the reality!ni x..bile berada dalam golongan yang dipelopori oleh budak2 baik ni,terus pasif!come on la..jangan keadaan menguasai diri..kite kene menguasai keadaan..kite anak muda beb!

kadang2 aku terasa yang aku ni macam tergedik2 je kat orang lain ajak pergi program sane sini..talk sane sini..usroh sane sini..tebalkan jugak la muke ni nak ajak orang buat benda baik punye pasal..nak elakkan tenaga muda tu terbazir..tapi respon?ade yang ok tu ok la..ade tu yang kate aku paksa la..x jiwa la dengan dak2 baik ni..hmm..kami dalam jemaah ni bukan nak paksa..cume nak ingatkan..anak muda hari ni ramai lupa tujuan dia lahir di dunia ni..ko nak huha ke..nak nakal cam ne pun..suka hati ko la..tapi biar ikut syariat..itu yang dikatakan integriti!jati diri!nakal2 pun..mulut jahat pun..ikut kuliyyah tauhid..then mulut tu yang jahat pun masih lagi lantang tapi dah x jahat sangat la..skit2 kikis mane ayat yang x brape elok..bagi biar cakap tu yang berfaedah je..kalau suke program yang adventure je..pergi la..tapi dari mane datang dalaman yang kuat kalau x dari kuliyyah2 ilmu?wat pe adventure2 tapi tinggal solat?wat pe adventure2 tapi syariat x jaga?dan sebagainya..

umat Islam tu bersaudara..takkan beriman seseorang itu selagi x menyayangi saudaranya seperti die menyayangi diri die sendiri..betapa ramai ilmuwan yang lahir hari ini tapi hilang adabnya?berapa ramai anak muda hari ini yang hanya mahu memikirkan perkara picisan tapi tidak berjiwa besar memikirkan perkara yang lenih mendalam?berapa ramai..nah..inilah penangan sekularisme..

p/s: jalan sehala..

Sayang yang terkadang disalah erti..

BismiLLAH..

Sepanjang di kampong aku banyak meluangkan masa bersama adikku..

Adikku..dah besar sekarang..semakin meningkat dewasa kelihatannya..sudah lama x bersembang sambil memeriksa telefon bimbitnya andai ada ‘benda’ yang sepatutnya tiada..nah,beberapa gambar yang kurang aku senangi di situ..perempuan ‘lain’..dan seperti biasa aku akan memadamnya tanpa notis..hmmm..berapa kali dah pesan..dan seperti biasa,telinganya bakal berdesing..bukan bakal lagi..dan berdesing dah pun..

Perlahan-lahan aku usap kepala adikku..dia seperti sudah dapat megagak..aku terus bertanya..”Zul,nape ni..kurang kasih sayang ke?”..pap!ayat yang memang x boleh blah aku kira..adikku gelak..agak dah..x kisahla..seperti biasa aku meneruskan tazkirah..aku tahu..adikku sudah bosan mendengarnya..aku juga tahu adikku faham..dia sering menafikan..hmm..mane yang betul ntah aku pun x tahu lah..harapnya lepas ni x buat lagi dah ambil gambar macam tuh..dan..perempuan murahan tuh..jangan sampai aku yang jumpe..

Sekali imbas aku ni macam kakak yang garang..suke menyibuk hal peribadi adik aku..bukan adik aku je..anak sepupuku si Ipul pun kene gak..akan aku cek telefon bimbit mereka..akan aku buang andai ade unsur2 y x sepatutnye ade..sambil2 aku terangkan sebabnya..dorang pun dah faham dengan perangai aku..mane tidaknye,Ipul ank sulong,kene tunjuk teladan yang baik kat adik2..melentur buluh biar dari rebung..ni la masenye..hal2 berkaitan penampilan juge aku akan ambil kira..si Dayut,aku potongkan kukunya..si Iwan,pelan2 potong sendiri..sambil2 mulutku x henti2 memberi nasihat..aku sayang anak2 sepupu aku ni..sebab tu la aku kene tegas sikit..

Berbalik kepada cerita adikku..aku paling bertegas dengan adikku yang seorang ini..dapat je tau die dok bercinta,zuppp..cam bese la..bukan nak mengongkong..aku xnak bagi die rase ape yang aku rase dulu..perasaan yang bodoh itu..x perlu untuk die..aku sayang adik aku..

p/s: sayang anak tangan-tangankan..

Damai yang meresahkan..

BismiLLAH..

Kembali ke kampung halaman..seminggu sudah arwah nenekku kembali ke tempat asalnya..innaa liLLAHi wa innaa ilaihi rooji’uun..al-fatihah..

Minggu ini aku telah membuat keputusan untuk pulang ke kampung..membatalkan semua program yang tersedia..pasti ade yang berkecil hati..terutama ceksu dan abe..kepada kakakku Afiqah dan Zura juga kerana tidak memberitahu awal2 akan ketidakhadiranku ke Kursus Asas Keusahawanan Islam..pasti lama mereka menanti..x tahu lah..padahal selalu je mesej diorang..hmm..

Kampung yang ku rindu..menggamit seribu satu memori..lebih2 lagi setelah pemergian nenek..aku imarahkan bilik nenek dengan solat dan bacaan quran supaya ia selalu berseri..sentiasa bercahaya sebagaimana ketika nenek ade dulu..begitu juga pakcik dan makcikku melakukan perkara yang sama..benarlah..dah xde baru nak hargai..mase ade dulu..ntah la..bukan aku xnak balik..nak sangat..tapi banyak sekali tanggungjawab lain..bukan sengaja xnak balik..sebab tu la setiap kali balik suke sembang2 dengan nenek lame2..walaupun kadang2 x faham ape nenek cakap sebab die cakap bahasa jawa sebab die memang sengaja nak kenakan aku supaya dapat gelakkan aku kalau aku x faham..nakal nenek ni..

Di hari pemergian nenek..aku dalam perjalanan pulang dari seminar yang aku tunggu2 untuk hadirinya..pertama kali aku menghadapi keadaan sebegini..pemilihan yang sungguh sukar buat aku tapi mudah buat orang lain..kerana itu aku menangis..bukan menangis kerana sedih nenek pergi..sedih memang sedih tapi perkara tu aku dah jangka dari awal dan aku redha..xpe la..aku je yang faham..aku sahaja juga yang faham kenapa x bagitahu orang lain..hm..

Mungkin ini balasan untuk aku..x dapat menatap wajah nenek buat kali terkhir..x dapat mengiringi jenazahnya ke tanah perkuburan..x dapat melihat sendiri jasadnya dikambus tanah..x dapat juga menatap wajah Syed Naquib Al-Attas secara langsung..semua x dapat..ujian juga mungkin..aku redho..kene muhasabah diri..

Pulang ke kampong..mencari ketenangan di hati..membantu makcikku Alpiah @ Bik Al megemas rumah ane yang patut..dia yang telah bertungkus lumus menguruskan kenduri arwah 3hari berturut2 dan sekali pada khamis malam jumaat..pasti kepenatan..tapi apalah sangat kehadiranku di sini..x membantu sangat pun..pasti dia yang paling terasa kehilangan nenek..dia yang jaga nenek di kampong saban waktu..emak tuh..cube bayangkan emak kite pergi meninggalkan kita buat selamanya..hmm..semoga arwah nenek ditempatkan bersama-sama orang yang soleh..

Melayan kerenah anak-anak sepupu yang agak lincah bukan sahaja fizikal malah mulut sungguh menghiburkan.. kanak-kanak.. betapa sucinya jiwa mereka.. sungguh.. sambil2 mencuri masa melunaskan beberapa tanggungjawab yang perlu diselesaikan segera..ku usap2 lembut rambut anak sepupuku Iwan,Dayut dan Intan..mereka telah lama kehilangan ayah..nak2 mase tu awal muharram..besar pahala die dapat usap kepala anak yatim mase ni..nakal memang nakal..tapi budak2..bese la..keje dorang asik nak lenjan game kat laptop aku..susah juge nak menjalankan operasi neh(ape nak jawab kat atok kedut la).huhu..xpe la..kate Hassan al-Banna,perasaan kanak2 yang x dapat sesuatu yang diingini adalah sulit sekali..game kat laptop aku pun berilmiah..pendidikan awal yang baik..dah leh jadi mak dah..kui3..

Monday, November 30, 2009

Orang lalai pelik melihat si da’ie berpenat lelah..

Cuti semester yang sepatutnye 2 minggu jadi 3 minggu untuk budak2 tahun pertama yang habis periksa awal seperti aku..hehe..tapi tidak juga..untuk aku tetap 2 minggu kerana perlu bertapa di pusat pkpim untuk melunaskan beberapa tugas untuk seminar al-attas yang sebenarnya masih belum terlunas..eh silap..sudah jadi seminggu cutiku setelah ditolak bersama jambori..huhui..seronok duduk di pusat tuh..patut la Kakakku Fatin banyak pengalaman..ye la..hari2 meronggeng..err,maksud aku hari2 ke bermacam2 majlis..seminar la..forum la..kuliyyah la..ye la..dak2 pkpim ni banyak komitmen dengan belajar..maka,kakakku fatin r yang kene ke sane ke mari memenuhi undangan..aku pun kene tempias gak bile dok kat pusat tuh..pantang lepa,mesti ade yang tanye ‘free’ ke tak..klu xde pape,ade la tu ke majlis ilmu nak dibawanya..huhui..banyak juga majlis ilmu aku ronggeng minggu tuh..wacana permasalahan ummat kat shah alam..usrah di unisel..usrah hewi di uia pj..usrah pusat di pusat pkpim..

JAMBORI Remaja Islam 09..hmm..x banyak nak komen..eh..banyak sebenarnye..sempat berada di rumah x sampai sehari dah bertolak ke batu pahat..aku jadi ajk biase je..bukan fasi..x dapat nak jumpe dengan anak muda berjiwa kepemudaan..eh dapat..tapi..lain perasaannye kan kalau jadi fasi..kalau jadi fasi pasti lain pengalamannya dan pasti lebih mencabar..siap la budak2 tu aku buat macam adik aku..hahaha..tapi dorang bernasib baik sebab bukan aku fasi dorang..hehe..mungkin juga aku x mampu,sebab tu la tidak ditakdirkan aku jadi fasi..ALLAH lebih tahu..DIA sebaik2 perancang..

Melihat mereka yang terkulat2 mencuit2 telur yang panas memanaskan hati aku..maksud aku peserta lelaki..lembik betul la!!!!!!!kate aku pada mereka..puas hati aku..pas tu aku blah..ade juge peserta LELAKI yang takut ayam..ni lagi sorang!!!!!!!rupe2nye beliau adik salah sorang sahabat ajk..hahaahahaha..kalau budak ni adik aku siap r aku jotos kepala die..adoyh~..lelaki takut ayam..aku x bleh terima~

Hari terakhir jambori..baru r aku menyertai riadah bersama mereka..abang ali dan abang khairullah pastinya jeles melihat aku yang agak aktif pagi tu..jerit sane..jerit sini..mane x nye..melihat anak2 muda yang lembik..bikin hati aku panas saje..ari kurniawan..die ni pun lembik juge..rilek la kalau abang azam lambat..bersedia untuk x bersedia..takkan nak biarkan budak2 tu terus melembikkan diri..kata anak muda!main belalang belatuk..yes!peserta lelaki suke main permainan tu..tapi..peserta perempuan tidak..huh!ni lagi satu..mane ade srikandi cover cun beb!nak cover cun tutup aurat sudah..ramai juge yang jatuh main permainan ni..huhui..cian dorang..hehe..maaf ye dik..rileks la..hidup mesti ade yang menyakitkan kan..main bom2..aku x suke permainan ni..bende ni main sesame jantina je best..time tuh aku r hero..haha..tapi x kisah la labu..aku nak gak wat permainan ni jadi lagi kreatif..aku naik atas kerusi aku jerit..ade yang geleng kepala..aku tau sape..eleh..dari dok tepi x wat pape,baik lagi aku yang cube wat pape..tapi adik2 kate akak ni kecik,suare kecik tapi comel..hahahaha..alhamdulillah..hazaa min fadhli robbii..

Untuk para ajk yang bertugas..tahniah k..minta maaf jika ade tersalah silap..terlanggar wayar cas laptop..ter’sound’..terkutuk..tertidur x jaga malam..terjadi kapitalis..terlaser mulut..termintak maaf..tertidur x makan bbq,,termintak kredit..terhabiskan kredit..tertolong..dan banyak lagi ter2..harap dimaafkan..

p/s: lepas ni alumni jambori lak 2 disember 2009 di masjid kg bagan..mengimarahkan masjid dan berkhidmat untuk masyarakat!yeah~

Criticism

Menonton drama melayu..yang cuba mengetengahkan nilai2 Islam..satu usaha yang murni..tapi..Islam itu syumul kan?Islam bukanlah pada luaran sahaja..tapi dalaman juga..kalau nak buat,buat betul2 r syeikh..kate berlakon..buat r sesempurna yang boleh..macam novel..semua sempurna..ye x?

Impianku andai aku diberi peluang untuk menerbitkan sebuah drama yang betul2 bercirikan kehidupan Islam..aku akan bermula dengan pelakonnya terdahulu..ye,luarannya ape yang dilakonkan tapi dalamannya bagaimana pelakon itu di luar lakonan..andai ada babak suami isteri,yang berlakon mestilah pelakon yang memang suami isteri sebenar..jika ada melibatkan keluarga,mesti la yang memang keluarga pelakon sebenar..mesti la tidak berunsurkan talak atau sebagainya yang memang dalam Islam tak boleh di buat main atau lakonan..ade bran?heheh..

Aku menonton sebuah drama tentang seorang isteri yang sudah insaf..mempunyai suami mat saleh yang belum insaf..ade beberapa perkara aku nak kritik..

si isteri membaca al-Quran ketika suaminya tidur kemudian suaminya bangun marah2 isteri kate isteri memekak..pas tu isteri nak pertahankan ape yang die buat sampai gaduh2 tarik2 al-Quran..beb,tuh al-Quran,bukan buku math nak tarik2 cam tu even berlakon pun..ye..memang ape yang die pertahankan tu betul..tapi..care tuh biar r lebih berhikmah..aku ade cara yang lebih efisyen..bace la kat tempat lain..adoh..kalau ikut psikologi memang la orang tuh marah..die dah r x paham tentang Islam..tentang al-Quran lagi la die x faham..kalau buat macam tu lagi la die pandang serong pada Islam..bace kat tempat lain pas tuh kalau die tergerak hati nak tau ape isteri die tengah buat t die tanye r..ha,mase tu pandai2 r ayat kan..aku pantang betul orang dok gaduh2 libatkan kitab suci al-Quran neh..
mase gaduh si suami ade cakap yang die x suke isteri die tutup2..mane taknye..masa x pakai tudung sikit punye lawa,bile dah pakai die pakai tudung tu cikai je..mak aih..ni aku paling panas..kalau aku jadi laki x beriman pun aku rase cam tu seh..buat sakit mate je tau x..Islam tuh cantik la..asal suke tunjuk Islam tu cam selekeh je..
mase suami die kemalangan masuk hospital..isteri die suapkan makanan..kasar gile..mak aih..dah r x cakap lembut2 pujuk ke ape..main tonyoh je sudu tu kat mulut laki die sambil cakap dengan nada yang agak kurang lembut “sayang,makanlah sikit..”..sedangkan lakonan tu memerlukan die untuk berlembut dengan suami die..adoh..hampagas.

Drama ni buat orang pandang Islam tu membosankan tau x..wat sakit ati aku je!!!nak buat, buat betul2 r!!!aku sayang agama aku tau x???dan aku terperasan sesuatu..tentang pluralisme agama..hmm..memang sebijik2 dialog die aku dengar..ade sesuatu yang memusykilkan aku..hmm..

Kemudian aku beralih siaran..cerita Warkah Buat Ibu..aku suke kanak2..kalau la semua orang tau hakikat seorang kanak2..pastinya tiada keganasan mahupun pengabaian berlaku terhadap kanak2..semalamnya aku tengok cerita Taubat Nasuha..pun melibatkan kanak2..aku x boleh betul kalau orang berkasar dengan budak2..berlakon pun kalau boleh jangan..budak nakal..standard r..tapi ade gak nakal die lain macam.. kalau dorang nakal luar biase tu pun bukan salah dorang,salah orang besar yang mengajar bukan2..budak2 mane tau pape,dorang ikut je..tapi tu lain cite..ni yang nakal biase punye..kanak2 hati dorang suci..innocent..dorang suke dibelai..diberi perhatian..dimanja..budak2..bese la..kalau nakal,cakap la elok2..jangan marah..dorang budak2..bukan dah besar macam kite pandai fikir..besar tau pahala kalau dapat menggembirakan kanak2..kalau diberi pilihan nak membela wanita atau kanak2 aku pilih kanak2 beb..bukanlah aku x berjiwa wanita tapi pada aku sebagai wanita yang dah besar panjang dan faham ape yang ALLAH suruh,ikut je la..x yah nak pertikai..usaha kita ikut perintah ALLAH mane yang termampu lepas tu tawakkal..x payah la nak pertikai itu ini..nanti korang jugak yang sakit..ape2 pun..aku suke kanak2..

Cerita Nur Kasih habis dah..pasal cite ni 2 je aku nak komen..pasal pakaian yang x ikut syariat dan pelakon di luar drama..tu jeh..

p/s:cuti ni semua drama aku lenjan..

Apakah manusia mengira dia akan dibiarkan mengatakan “aku beriman” sedangkan dia belum diuji?

Kakakku Adibah sayang..baru sahaja aku pulang dari menziarahi beliau di hospital sultanah aminah johor bharu..dia mengerang kesakitan menahan sakit setiap kali sedar..kemudian tidur kembali..tidur la kak..jika itu lebih menenangkanmu..sebak sungguh rasa di dada..rasa seperti baru sebentar melihat senyum dan bebelannya melihat gelagatku yang nakal (lebih kepada mulut yang ‘laser’) di jambori remaja islam yang baru sahaja usai 22-25 November yang lalu di tanjung laboh batu pahat..

Terngiang2 esak kakakku Fa..terbayang2 genangnya air mata kakakku Dalilah..melihat sahabat mereka terlantar di situ..di atas katil itu..sahabat seperjuangan..yang sentiasa di sisi tika susah dan senang..betapa kasih pada sahabat juga la kakakku Sarah dan Balqis membatalkan hasrat pulang ke rumah sebaik mendengar berita kemalangan itu..terus berada di sisi ketika kakak dihantar ke hospital pontian..bertanya khabar kakak setiap hari..meminta semua orang tidak putus2 mendoakan kesejahteraan kakak..solat hajat..

Kakakku Adibah..kakak sungguh bertuah..punya mereka di sisi..kak..ingat tu..

Kak..semoga kakakku Adibah bt Ali cepat sembuh dan dapat menjalani kehidupan yang lebih baik..amin..

Wahan..pergilah jauh2..!!

Sakit mata..kena mase jambori hari tu..berjangkit dengan kakakku Adibah kot..tapi x kisah la..tu sakit ukhwah namenye..sakit rase same2..tapi alhamduliLLAH dah nak baik dah pun..tinggal merah2 je sikit..pergi la juge membantu emak di pasar walaupun lagi banyak cakapnye dari wat keje sebab abang2 dah ckup rajin untuk buat semua kerja2 tu.hehe..

Mak..rindu kat mak..aku balik ni pun besenye sebab rindu kat mak aku dengan keluarga je..rindu kat sedara mara..tu je..kalau ikutkan hati memang berprogram je kat lembah Klang nu..alhamduliLLAH balik ni pun ade program gak kat Johor..

aku ni dah macam “addicted to program” dah..aku bukan ape..kite antara yang sedar bahawa masyarakat hari ini terutama golongan muda perlu disedarkan tentang konsep hamba dan khalifah..pentingnya ilmu..peradaban..sayang sekali melihatkan anak2 gadis sudah hilang ‘gadis’nya seawal sekolah menengah rendah lagi..sayu sungguh hati melihat wanita2 memperdagangkan tubuh di kaca televisyen..terkedu melihat mereka2 masih dibuai mimpi dengan alam percintaan sementara..kasihan melihat dia masih terleka gelak terbahak2 dengan hiburan dunia..

aku juga apa kurangnya..masih banyak lompongnya..masih bertimbun2 dosa2nya..masih mencanak2 laghanya..tapi..itulah aku..manusia biasa..tapi aku masih mencuba..dan akan terus mencuba..mengajak mereka dan diri aku sendiri..mengingatkan mereka dan diri aku sendiri..amar ma’ruf..nahi munkar..kepada mereka..dan diri aku sendiri..

mak..dah 11 tahun dah mak meniaga kat pasar tuh..teringat zaman kecik2 dulu tolak basikal mak naik bukit nak ke pasar..biarlah orang nak kate bukit tu x tinggi pun..mak yang rase tingginye..mak yang bawa basikal tu..sekarang x payah dah..dengan izin ALLAH sekarang ade motor dah..ade kereta dah..nanti anak mak ni dah ade lesen kete t die bawa mak naik kete jalan2 plak ye..mak pun dah lupe dah agaknye camne nak naik basikal..huhu..mak..anak mak sekarang bukan saje2 je pergi program..die sedang berfungsi menjalankan tugasnya sebagai hamba tuhan..sedang menjadi orang..sedang berjasa walaupun jasa die xde la besar mane pun..xpe la kalau mak x faham..yang penting die tahu ape die buat..die tahu die masih ade name baik mak untuk die jaga..dan yang paling penting,,die sedar yang die hidup bertuhan..dari ALLAH dia datang,kepada ALLAH jua dia akan kembali..

sayang mak..

p/s:semua yang ade di alam ni milik ALLAH..hanya dipinjamkan sebentar kepada kite..ye..hanya pinjaman..kalau DIA ambil balik jangan marah k..termasuk la mak kite..

HEWI aktivis..yeah~..

Kenape aku suke provoke lelaki..ye..suke memperkecilkan mereka..aku suke buat keje dorang..sebab..dorang lembik!ye..ramai lelaki yang aku kenal sekarang..lembik!tau control macho je tapi habuk pun tarak..asal r islinda ni kasar sangat..woo..aku sememangnya dibesarkan dalam suasana kasar yang lembut..sebab tu r aku dengan laki kasar,dengan perempuan lembut..heheh..abang2 aku?perfect!perfect bab2 fizikal..yang penting dorang x akan kate “abang pun manusia biase”..huh..escapism untuk x buat keje..pantang lelaki lembik!aku sekolah biase..lelaki kat sekolah aku yang ‘lembut’ pun x lembik tau x..keje2 berat sume selalunye dorang yang akan buat..see?aku dibesarkan dalam kalangan lelaki yang perfect!maksud aku bab fizikal k..sedikit sebanyak kene juge kat aku..huh..

Ramai juge yang aneh sebab aku nampak lembut walaupun aku sorang perempuan dalam adik beradik..haha..tang ni yang eden sogannyo..lame juge aku fikir akan sebabnye..pap!bingo!aku dah tau dah sebabnye..dikelilingi abang2 yang memang protect adik perempuan die neh sehabis baik akan menghasilkan adik yang x kasar kerana die dah merasakan diri die berada di zon yang selamat di bawah lindungan akta 4 orang abang dan seorang adik lelaki dan x perlu untuk megikut jejak mereka..em..secara psikologinye cam tu la..okeng?

Tapi masalah timbul apabila die bertemu dengan lelaki2 lembik setelah sekian lame dilindungi lelaki2 perkasa..die culture shock!!!!!!!!!!hahahahahaha..

p/s: kalau lelaki dulu..pantang dicabar, keris jawabnye..
kalau lelaki sekarang..pantang dicabar, escapism je kejenye..

‘Abidatullah Hikmah

Baitul muslim..layak ke aku bercerita tentang benda ni?x layak..sebab..bak kate kakakku Akma..aku masih tahun pertama..setahun jagung..eh bukan..aku masih biji benih..ye..sedang dibajai dengan ilmu lagi..hehe..

Doakan abang aku yang sulong kawin 2 tahun lagi..amin..x sabar nak dapat anak sedara..wehu2..

p/s : saye masih 1st year okeh!

Campak saja ke dalam laut..

“Persahabatan antara lelaki dan perempuan bukan sesuatu yang mudah jika tidak kena pada jalannya..”
kata aku pada dia..dia sahabat yang paling mengambil berat tentang aku..tapi aku selalu terlepas pandang akan dia..bukan x sengaja..aku sengaja..biarlah dia pergi jauh dari sisi..mengambil berat tentang insan lain..tapi bukan aku..

“Thanks..you did it..jemaah islami banyak mengajar engkau..”
terima kasih atas kata2 ini..bukan mudah untuk aku melakukan..maaf andai melukakan..

Dia akan pergi..seperti yang aku ‘impi’kan..x jauh..tapi..entah bila akan berjumpa lagi..

Sunday, November 15, 2009

SeMiNaR SYeD NaQuiB al-aTTaS

PoGRaM CuTi SeKoLaH!!!

Wednesday, November 4, 2009

Ape orang rase??

BismiLLAH..

Selalu je kite rasa kite dah buat yang terbaik untuk semua orang..dan harapnya orang akan sedemikian juga terhadap kite..setiap permintaan cube dipenuhi..aku cube..jika x boleh,penat bukanlah salah satu alasan..(tertidur mungkin.hehe..)..aku cuba..tapi sebaliknya pula yang terjadi..selalu juga orang tidak memenuhi kehendak kite..selalu juge..tapi..kakakku faridah cakap..tak semua orang macam kite..oh,aku terlupa yang tu..haha..blogger-emoticon.blogspot.com

konsep tawakkal = USAHA baru tawakkal..

hasil??? = redha dengan ketentuan ALLAH..

-Hal yang semacam itu pernah terjadi di zaman Rasulullah s.a.w., yaitu ada seorang sahabatnya yang meninggalkan untanya tanpa diikatkan pada sesuatu, seperti pohon, tonggak dan lain-lain, lalu ditinggalkan. Beliau s.a.w. bertanya: "Mengapa tidak kamu ikatkan?" Ia menjawab: "Saya sudah bertawakkal kepada Allah." Rasulullah s.a.w. tidak dapat menyetujui cara berfikir orang itu, lalu bersabda: Artinya: "Ikatlah dulu lalu bertawakkallah."-

Jangan risau tentang hasil di kemudian hari..yang penting usaha seoptimum mungkin!

p/s : ekstrimism is being situated at the farthest possible from the centre..hoho..ungs 2030..

Wednesday, October 28, 2009

Mereka Mengajar Aku..

BismiLLAH..

Baru-baru ini ade yang yang mengeluh..penat katanya..program sana sini..mesyuarat lagi la kan..huhu..sampai x sempat ke majlis ilmu..terkenang kembali zaman aku menjadi pimpinan PKPIM di PJ dulu..begitu lah..(sekarang pun ape kurangnye kan.hehe..)..bukan mudah..tapi,kite x sedar..itu yang membuatkan cinta kite pada ilmu itu semakin menebal..semakin hari semakin sayang..cewah..uniknya begitulah PKPIM mengajar aku..ade orang semakin banyak program,semakin malas nak menimba ilmu tapi ahli PKPIM tidak boleh ye..kena semakin cinta dan sayang pada ilmu..mesyuarat pun majlis ilmu secara x formal juga..cume kite je x sedar..huhu..blogger-emoticon.blogspot.com

p/s : kate Kak Has di kuliyyah ihya' ulumuddin,kupasan buku ihya' ulumuddin tulisan hujjatul islam,imam al-ghazali, ilmu itu sesuatu yang baik sifatnya..

Adoyai..

BismiLLAH..

Walaupun bende ni cam dh lame berlalu tapi aku baru je teringat..ade r 1 program tuhhh..penceramah die dibawa khas dari jabatan kerajaan..aku bukan kisah sangat pun kerajaan ke x ke..mule2 tu aku ok je..aku non-partisan,ape kisah..nak2 bile die cakap yang die x berpihak kepada mane2 parti politik..lega..tapi tu la..dah culture,nak wat ca ne kan..yang x betolnye mesti kat pembangkang punye r..hampagas tol r..tadi kate lain..ni cakap lain lak..adoyai..kalau dah kate x berpihak,xyah r nak salahkan sebelah pihak je..ape pihak lagi 1 tu xde salah?adil r sikit kan..tunjuk yang kite memang x berpihak..kalau nak cari salah,cari salah 2 2 sekali..kalau xnak pun,cari salah dan ape sumbangan yang die buat gak..xde r salah je sepanjang mase..ingat aku ni kurang pandai sangat ke nak terus termakan dengan kate2 yang cam tu..aku malas je nak tegur..ye r,hormat tetamu beb..culture die memang cam tu..x kire r kerajaan ke x ke..same je..asal x 1 team dengan dorang siap r kene bambu..ubah r sikit paradigma tu..malu je mahasiswa tengok..kitorang bukan budak2 lagi syeikh..

Tapi ade lagi 1 yang buat aku panas..hui,hangin 1 badan..pasal yang die cite tentang pemakaian purdah..die kate dia x faham kenape orang pakai purdah..die kate ade kawan dia dari arab cakap orang arab pakai purdah sebab nak elak habuk pasir,ye r kat sane kan padang pasir,tibe2 kat malaysia yang xde padang pasir pun ramai perempuan malaysia pakai purdah..die pun pelik r..die cakap lagi,nape r sempit sangat pemikiran tu..kesian die tengok orang yang pakai purdah ni nak makan kat restoran..ai,orang ni memang buat aku hangin..mulut memang xde insuran..die dok cakap orang yang pakai purdah tu sempit pemikiran sebab die ingat pakai sebab ikut2..entah sape yang pemikiran sempit pun aku x tau r..ingat orang saje2 pakai purdah ke?ade sebab die..tanye dulu yang pakai..jangan dengar cakap satu pihak je..kat uia ramai je minah arab pakai purdah..aku kalau jalan kat klcc pun selalu e nampak minah arab pakai purdah..ape orang ni x pernah ke klcc ke?kate keje kat putrajaya..ceh..ingat time kat padang pasir je leh pakai purdah ke?ape udara kat malaysia ni dah cukup bersih ke?dengan asap kenderaannye,dengan asap rokoknye,asap kilang dan asap lain yang berasap-asap tu lagi bahaya kalau sedut tau x?la ni dengan h1n1 lagi..kte yang x pakai purdah ni sibuk cari 'purdah'(mask)..orang yang pakai purdah tu rilek je..ni pun aku malas nak argue dengan die..ye r,ade r sebelum tu aku argue pasal bende lain,bukan main lagi die punye melenting..ni karang aku argue lagi sekali t len plak jadinye..adoyai..sabo je le..

p/s : kalau tau die nak cakap pasal purdah tu,aku pakai purdah datang tu.hahahaha..

Friday, September 25, 2009

Usah DikENANG KeNaNGaN LaLu..

BismiLLAH..

Betul ke kenyataan kat atas tuh?wehu2..x betul la..kene kenang..yang baik dijadikan teladan,yang x baik dijadikan sempadan..ye x?huheh..walaupun raya dah lame dah berlalu,aku x kire,nak cerita gak..saje wat diari..blogger-emoticon.blogspot.com

25-26 Ramadhan 1430H

Berinduksi KPIJ di Kg Parit Tengah, Batu Pahat sebelum pulang ke rumah di Pontian..aku sorang perempuan..banyak yang dibincangkan untuk perancagan gerak kerja dakwah akan datang..dan aku semakin kenal perangai dorang ni camne..ade ke yang berkenan dengan bro KPIJ?aku leh bagitau sifat sebenar mereka..haha..mereka membuli aku..ces,mentang2 lah aku sorang..blogger-emoticon.blogspot.com..xde la sorang sangat pun..kakakku Sakinah dan kakakku Dalilah macam main lari berganti2 jek..HEWI KPIJ yang lain mane?mesti r tengah buat kuih raya kat umah nu,lagi berapa hari nak raye kot..hoho~..(aku?hehe)..at last tinggal sorang 'godeh' bubur lambuk untuk dibahagikan kepada masyarakat kampung..1st time tuh..tapi ade je akak ipar Aisyah Jelita..x sorang kan?heheh..aku xde hal pun nak sorang2 neh tapi ape kate orang kampung nanti kan..dapat buka puasa kat umah kakakku Dalilah lagi..hehe..ustaz Razak cakap,ade sesetengah perkara,lelaki dan perempuan x sama tapi dalam menjalankan gerak kerja dakwah,same je laki dan perempuan..ha,no hal lah..hoho~..aku dapat mak n ayah angkat lagi kat sane..huhu~

1-4 Syawal 1430H

Raya kat kampung kat Muar...aku suke balek kampung..nanti tibe2 je rajin tolong kat dapur..tibe2 je suke mengemas..heheh..kali ni kat kampung x banyak beraya macam raya yang lepas2..banyak duk umah dan melayan saudara mara..dan paling sewonok banyak masak..siap buat kolaborasi (tol ke?hehe) dengan adikku sedaraku,Icah, lagi..heheh..is masak??haha..raya ke4 balek umah..satu2nya sahabatku yang berpeluang datang bertandang ke rumah ialah Muazan(tu pun sebab nak pulangkan pendrive,klu x jangan harap r.heheh..)..aku paling cuak kalau kawan nak datang umah..ntah la..blogger-emoticon.blogspot.com

5 Syawal 1430H

Pagi tu buat reunion dengan sahabat2 dari sekolah lame..rindu sangat kat sahabat2 lame..makin pandai bergaya..matang(haha..)..aku je yang poyo seperti dulu..hoho~..sempat beraya di 2 buah umah guru sekolah dulu..umah wajib umah Cikgu Haliza..umah kedua umah Cikgu Misnah..sempoi abes r cikgu Misnah,pakai tshirt jer di pagi raye..huhui..

Petang tu untuk pertama kalinye beraya dengan sahabat2 KPIJ..alhamduliLLAH,seronok dapat bertandang ke rumah sahabat2 KPIJ..terlibat dengan jemaah membolehkan kite menjalin ukhwah fiLLAH dengan ramai orang..itu lebih membahagiakan..di UIA ade..balik negeri pun tidaklah senyap begitu sahaja..masih boleh berfungsi untuk masyarakat..insyaALLAH..adik kesayanganku,Iszzul,bawa kereta..(aku dapat dah lesen L.har3..)..ramai ingat adikku adalah pakweku..hoho~..oit..husnuzzon r skit..adoyh..aku tau aku dan adikku pasangan yang ideal nak2 bile pakai pakaian yang sangat sedondon bewarna coklat hari tu..heheh..adikku yang sangat baik kerana sanggup menemani kakaknya beraya hingga ke rumah terakhir..pengalaman yang sangat mengujakan..tiap2 tuan rumah bagi kata2 nasihat buat kami..paling ingat kata ayah Farhah,semoga KPIJ menjadi ikon untuk anak2 muda..aminn..insyaALLAH..layakkah aku??hoh~..rumah terakhir adalah rumah kakakku Diba..kemudian aku dan adikku hantar Abg Khairullah,kakakku Dalilah dan Izwan pulang ke rumah..adikku sangat baik..malam tu die ade nak beraya sebenarnye tapi terlambat sedikit kerana menemani aku dan die tidak sedikitpun merungut..baikkan adikku?heheh..die kate die x kisah,abang2 kat KPIJ jadi semacam satu contoh yang baik untuk die..walaupun suke wat lawak sengal tapi bile bagi idea mantap,bagi ucapan pun mantap,bab agama pun mantap..adik aku kate ea..aku x kate..haha..suke keluar dengan adik berdua..banyak yang nak dibicarakan supaya adikku menjadi orang yang bergune..hek3

6 Syawal 1430H

Hebat x hebat r dalam mase 5 jam,8 rumah aku setlekan.hehe..kali ni beraya ke rumah sahabat2 lame..mane x sempatnye,naik moto je pun dan rumah dorang pun dekat2 jer..huhu..macam bese r yang aku akan berkonvoi bergerak dengan 3sahabat baikku sejak di sekolah menengah dulu..syaqila,dayang dan saipurah..bese r kalau dah sekolah jauh2 ni pastinye banyak nak cerita..seronok dengar pengalaman sahabat2 merantau di negeri orang..ade sesetengahnye ke 'oversea'(penang.haha)..di samping ingat2kan juge supaya sahabat2 menjaga diri..sayang sahabat bermakna kita mahukan yang terbaik buat mereka..semoga sahabat2ku baik2 sahaja dan sentiasa di bawah lembayung lindungan ILLAHI..aameennn..

7 Syawal 1430H

Mule2 rancang ingat nak teman ibu ku di rumah..bukan senang bosh besya gerai sayur ni nak amek cuti sampai seminggu..hik3..lebih2 lgi esoknye aku dah nak pulang ke rumah kedua ku,UIA Gombak.hehe..tapi rancanganku terbabas di highway.hehe..sahabat kesayanganku Dayang minta untuk menemani beliau beraya ekoran die sorang je perempuan,almaklumlah,dulu sekolah teknik,maka ramai lelaki..berat2 aku untuk xnak pergi pun,aku pergi r gak..sayang sahabat..aku pun faham kan..ane leh perempuan sorang2 neh..huhuii..cuci mate r aku cam ni.haha..xde maknenye..hebat2 kawan Dayang..ade yang kat UTP..UTM..UMT..sume aktif2..ade bekas mpp..MT kelab..uish..aku ni pun cam bese la ye..dah bese dah borak dengan orang laki ni..ha,pe lagi..peramah tamah sungguh mulutku ini..mane x ramah..jmpe budak2 yang aktif bepersatuan..seronok je mulut aku ni cite pasal PKPIM,ABIM..isu semasa lagi r,jangan x layan,layan je..heheh..ade plak dak UTP yang kenal abg Wan Ahmad Faisal yang aku kenal tu..ha..lagi la giat aku bercerita.harharharubiru jadinye...ni dah lawan toke tokan ni..Dayang yang memang kawan dorang pun kalah.hak3..xpe..yang pentin,inputnye bermanfaat..hoho~

8 Syawal 1430H

Petang tu abangku Iswan dan ibuku hantar ke rumah kakakku Dalilah..pergi lagi..hehe..bukan nak beraya r..nak balik UIA same2..Izwan montel pun tumpang sekaki dua..maka,nak xnak beliau kene r bawa kereta kerana si Luna dah menangis.hehe..blogger-emoticon.blogspot.com..asik cari pasal dengan bonda je..hoh~..blogger-emoticon.blogspot.com..dapat kenal dengan kakak ipar kakakku Dalilah..nice to meet her..contoh ibu yang sangat sempoi gile ah..

28 Syawal 1430H

Aku bawa sahabat2 di PKPIM beraya ke rumah pakcikku di Kg Baru..seramai 14 orang yang datang..ade r orang tu sesat..haha..walau dorang x dapat hadir ke rumahku,dapat ke rumah pakcik pun jadilah..kan2??hehe..abang Khairullah yang pantang jumpe orang jawa tu ape lagi..hoh~..kakakku Faridah nmpak pink r..kui3..x sempat nak kenalkan sepupuku dengan dorang..xpe la..lain kali je.huhuhui..sahabat2ku patut berbangga kerana pakcik aku memang khas buat jamuan untuk kawan2 linda datang umah.hehehehe...

29 Syawal 1430H

Sebelum ke umah pakcik,aku dan sahabat2 ICT ke rumah madam Dot,pensyarah yang mengajar kami subjek reading di matrik pj dulu..beliau nak pergi menunaikan haji dah..jadi kami nak jumpe beliau sebelum beliau berangkat ke Makkah..siap tulis hajat kat kertas suh beliau bace depan ka'bah lagi.hik3..aku minx ape?ade r..insyaALLAH..ade rezeki t beliau bacekan r kan.heheh..ayat die yang paling best ialah..tiada istilah setia atau curang sebelum berkahwin..heheh..betol3..kali ni bawa sahabatku di ICT lak datang umah pakcik seramai 13 orang..wah..aku memang suke lawan toke tokan..sepupuku pun xde r bawa ramai2 kawan die..huhu..bese la..saye suke tunjuk yang saye sayang pakcik saye..hehe..aku paksa dorang panggil pakcik aku 'maman'..hehe..dorang kate maman is suke senyum..tengok anak buah le..aku pun suke senyum what..hehe..

ok!habis dh raye..hehe..




p/s : mereka mengajar aku erti ukhwah..aku sangat suke..blogger-emoticon.blogspot.com

Thursday, September 3, 2009

..SeLaMaT BeRBuKa SeMua!!!

RAMADHAN: IFTAR-MEMPERKUKUH UKHWAH, MENYEMAI MAHABBAH

BismiLLAH..
Hari ni rase nak main2 mate lak..pejam jap..pas tu celik alek..pas tu pejam alek..pas tu buka balik..ha,wat r banyak kali..pas tu fikir dah hari yang ke berapa aku puasa di bulan Ramadhan ni ek..tanpa kite sedari pejam celik pejam celik dah dekat 3 minggu dah kite menunaikan ibadah puasa ni..dh masuk 10 malam terakhir lagi..malam al-Qadar..siape jumpe memang beruntung r..2 y aku slaloo dengar kat usrah..layak ke aku nak dapat ek..huhu..tu la..kalau ‘alim ulama’ terdahulu,mereka sangat merindukan kehadiran bulan Ramadhan dan pastinya akan menangisi pemergian bulan Ramadhan..aku lak cam ne ek?adeh..

Pertama kali menyambut Ramadhan di UIAM Gombak..meriah..dengan bazarnye..khemah jual baju raya,kuih raya,kurma dll(hantu raya dok berkepit tengah2 Ramadhan ni pun ramai)..huih berderet2 kat centre tuh..mungkin pihak pentadbiran UIA pn dah naik lemas sehingga membuat keputusan untuk membina sebuah pusat perdagangan kat dalam UIA..dah nak siap dah pun..insyaALLAH sikit hari je lagi..itu pun jika tiada berlakunye unsur2 ******..hehehehe..tarawikh malam lagi la meriah..dengan lampu begemerlapan depan masjid..dengan 1 UIA leh dengar bacaan imam sepanjang malam..bese isyak je kan..silap hari bulan,jiran kat sebelah (BMI) pun leh tumpang dengar setelinga 2..huhu..mane x bahagia kalau dah tiap2 malam halwa telinganya adalah bacaan ayat2 quran yang sangat merdu..indahnye bulan Ramadhan..tapi tu la..dah cantik dah suasana tu,dicacat celakan pulak dengan pemandangan2 kurang elok untuk dilihat iaitu hantu raya..ish..x hormat bulan ramadhan langsung la!

Sinonimnye bulan Ramadhan ni pasti r dengan iftar jama’ienye..x putus2 aku menerima undangan ke majlis iftar..cewah..perasan je..haha..selain untuk mendapat rahmat dan maghfirah dari ALLAH di bulan mulia ini,bulan Ramadhan juga dapat dijadikan sebagai medan mengeratkan ukhwah dikala masing2 sedang sibuk dengan pelbagai urusan..dapat jua bertemu di majlis iftar..makan sama2..bertanya khabar dll..di samping itu dapat juga mensyiarkan sunnah nabi dalam iftar..tarawikh..tadarus dll..

Titian Wahyu Pembuka Tirai Iftar Ramadhan

Cewah..hari pertama Ramadhan je dah ade iftar jama’ie yang dianjurkan oleh Kelab Titian Wahyu UIAM Gombak..pulang sahaja daripada outreach dan lawatan ke Hospital Kuala Lumpur,kami berkumpul di adm lr5 untuk sedikit perkongsian pengalaman dan iftar bersama2..alhamdulillah..terima kasih diucapkan kepada Kelab Titian Wahyu kerana menganjurkan aktiviti bagi memanfaatkan hari pertama Ramadhan kami..huhu..kalau x,pastinya mase tu tercampak2 ke waktu tidur dan mengagalkan hari pertama Ramadhan kami..kui3

Bermusafir di Perak yob!

Jika sebelum ni dapat ke rumah sahabat kesayanganku, Ana, di Terengganu, pada 28-31 Ogos 2009 dapat pula merantau ke Perak Darul Ridzuan yang telah melahirkan ramai orang2 pusat PKPIM.keh3..kali ini berpuasa di rumah sahabat kesayanganku, Azimah..ha, mane r tau tup2 pas ni die lak naik pusat kan?hik3..aminn..adik beradik Azimah ade 5 orang dan semua perempuan..maka,setiap kali persiapan berbuka di dapur pastinya penuh satu dapur tu.huhu..dapat gak aku merasa wat kuih ondeh2 atau buah melaka..teruja tol!ye r,kat umah kan sume tunjuk je..x dan nak wat sendiri.hehe..kebetulan pula Tok Wan dan Opah Azimah datang berbuka bersama,ha,ramai r orang kat umah tu..meriah tol..rindu lak kat suasana di kampung atok..huuu..berkesempatan juga untuk bertarawikh di masjid bersama-sama adik kembar Azimah..panggil dorang adik dengan akak je..mule2 jumpe cam malu2 je nak borak..pas tu dalam perjalanan ke masjid dan balik ke rumah rancak je borak..seronok dapat berbual mesra dengan dorang..dorang tu nakal..sekali dua gak dok kenekan aku..adeh..banyak menghabiskan masa di rumah je..paling2 jauh pun g umah Tok Wan Azimah di Manjung dengan keliling kampong naik motor sambil ajar Azimah tentang undang2 naik motor neh..bersungguh2 aku menunjukkan praktikal undang2 bagi memastikan Azimah lepas ujian undang2 seterusnya JPJ nt..aminn..tapi tu la,aku soh die bawa motor tu die xnak lak..nak tunggu cikgu SKEM die ajar gak..xpe la..huhu..

Iftar English Class 1st Year 1st Sem 07/09 CFS

Haha..panjang gile name dak kelas aku neh..nanti r aku nak mintak cadangan bagi name khas..gagak hitam ke..x pn ict rangers ke kan..gempak skit..kah3..alhamdulillah..walaupun masing2 sibuk setelah masuk ke Gombak ni,nampaknye ikatan ukhwah yang terbina dulu masih kukuh!ramai yang hadir ke iftar yang dirancang oleh aku dengan Hafiz di café Basbussa pada 31 Ogos 2009(merdeka!)..tapi kepala besar die Hafiz r yang banyak bersabar dengan aku sebab asik tuka tarikh je..haha..yang x hadir cam Izzati, Puteri, Mirza, Saifullah, Wafiy memang nak kene denda!haha..Alan datang tu,x leh blah tol..haha..time kseh kepada mantan presiden INTECHSS,Fendi,sbb sponsor koktel..sedap tol..kembang r idung Fendi walaupun bukan dia yang wat.hahaha..x lupe gak pada Nadila yang masak dan sahabat2 lain yang bawa macam2 jenis makanan untuk dikongsi rasa dan perisa..sebelum iftar,kami diberi tazkirah oleh ustaz Anwari yang mengingatkan kami dah 10 hari dah kite puasa kan?bagaimana amal?dan juga perihal mencari lailatul Qadar..kemudian kami iftar bersama dan merombong ramai2 ke masjid untuk solat maghrib,isyak dan tarawikh..

Iftar Sis English Class 1st Year 1st Sem 07/09 CFS

Ha,2 September 2009 lak wat sesame perempuan je ekoran ‘senior’ kami Izzati x dapat hadir sebelum tu..hancur ati Abe ko x dtg Zati..keh3..lame kami x jumpe dak sorang ni..sejak jadi senior kami(sbb dy masuk sotsem.kui3) ni,banyak kelas x same dengan kami..maka,kami pun memanfaatkan r waktu iftar ni untuk melepaskan rindu senior pada kami.keh3..memang seronok sangat..kami wat kat markas ICT di mahallah Aminah iaitu bilik Awin,Lia,Su,Kak Sal..wehu2..tau dah perangai dak2 ni cam ne..habis kecoh satu bilik!riuh tol dengan gelak ketawa sahabat2 yang x henti2 mengusik teman2 lain..lepas je iftar,kami semua berjemaah maghrib,pas tu layan kerongsang yang dijual oleh Nadila(sempat lagi tu beliau berniaga!ki3)..kemudian kami berjemaah isyak dan konvoi ramai2 ke kelas database malam tu..Puteri x datang lagi!adeh..ni bukan denda lagi nak bagi ni,nak bagi saman neh..wowo..terasa ukhwahnye dengan dorang..alhamdulillah sampai sekarang masih stick lagi..semoga selamanya begini..aameenn..

Majlis Iftar Tahunan PKPIM (MIFTAH)

Tema MIFTAH kali ni ialah Majlis Iftar Mahabbah Kasih di Tasik Madu..haha..sampai mahabbah je..yang lain aku tambah..majlis iftar ni merupakan program tahuan PKPIM dengan Masjid Negara..4-6 September 2009 kami bermalam di Masjid Negara..seronok sangat dapat jumpe sahabat kesayangan seperjuangan mude2 dulu,Zatil,yang telah ke UTP..mujahadah betul die datang sorang2 dari UTP dalam keadaan x tau nak balik semula ke sane macam mane.keh3..tapi Alhamdulillah dah selamat pergi dan balik dah pun..yaqin dengan ALLAH.ALLAH pasti bantu!yeah~..bahagia juga dapat bertemu dengan adik2 PJ..walaupun dorang datang sekerat hari je pun,dapat gak iftar same2 dan bertanya khabar adik2..hm..tenang jiwa dapat melihat wajah adik2 kesayangan aku ni..tapi tu la..dugaan melanda..kasut mahal adikku Syajaratuddur dan Zikri hilang!DC ori 2(senanye aku pun x tau kasut ni mahal mane sbb kasut aku semua kasut murah..hehe..tapi rasenye memang mahal)!muke Zikri dah macam orang putus cinta pun ade..ye r,kasut tu die beli hasil die kerja lepas spm dulu..banyak2 bersabar ye dik..ALLAH nak uji sejauh ane hambaNYA cintakan dunia tu..hari sabtu paling seronok..dapat jumpe dengan senior2 PKPIM yang telah ke ABIM sekarang..mule2 slot Cikgu Sidek Baba (Metodologi Da’wah), kemudian bersama mantan SUA PKPIM, Dr Aziz Bari,yang kini merupakan pensyarah fakulti undang2 di UM berkongsi tentang undang2 di Malaysia dan kaitannya dengan mahasiswa..lepas tu slot bersama Ustaz Muhadir dengan pengisian tentang Ramadhan&Taqwa..dan slot terakhir petang tu bersama Dr Farid Shahran yang banyak berbicara tentang ilmu dan tauhid..esok paginya lak kuliyyah subuh bersama Encik Shahrul yang bertajuk “Ramadhan Sebagai Medan Muhasabah bagi Aktivis Da’wah”..ini r PKPIM yang sangat menekankan budaya ilmu dan program PKPIM kebanyakkannya berbentuk intelektual..mule2 tu pelik gak dengan PKPIM ni x bosan gamaknye asik ilmu je..hal bukan hal ringan2,berat syeikh..tapi tu r,lame2 aku faham..mahasiswa hari ini ramai yang lupa..hakikatnye,memang yang berat2 tu r yang mereka perlu tanggapi kerana mereka pengubah masyarakat di kala masyarakat dilanda pelbagai kekeliruan dan masalah..kalau bukan mahasiswa hari ini yang bakal menerajui kepimpinan dalam masyarakat akan datang,siapa lagi?kalau tidak hari ini ilmu itu ditimba,bila lagi?kata imam as-Shafi’ie “Jangan malu mencari ilmu di kala muda,takut kelak malu mencari ilmu di kala tua..”

Iftar Generasi Ke5 PKPIM UIAM Gombak

Alhamdulillah..setelah dirancang selama beberapa minggu,akhirnya iftar Generasi ke5 pada 7 September 2009 berjalan dengan lancar sekali..ramai sahabat2 segenerasi hadir..ade r area 40 orang..x sangka!alhamdulillah..memang tepat sekali meletakkan si Fairul ni kat bahagian makanan..huheh..sebelum iftar,bacaan ma’thurat diketuai oleh Fazril..jangan x tau,kami jemput 2 orang pusat tau..Fazril dengan Sakinah.kui3..x lupe juge kakak dan abang pimpinan PKPIM Gombak(terharu seh kak Ummu dengan Kak Shidah datang..)kemudian iftar dengan tamar(tapi Fairul yang bijak kate rutob) dan air dulu,solat jemaah maghrib dan barula makan makanan berat..kemudian solat isyak, tarawikh serta tazkirah yang disampaikan oleh abang Halim(walaupun x dengar sebab abg Halim x sedar kewujudan sister di belakang tapi xpe r,kami wat2 dengar gak) dan x lupe juga moreh..kami wat di tempat yang terbuka tu sambil diselangi bunyi pancuran air..hehe..tenang tol hati bile sambil dengar imam bace surah sambil dengar deruan air..tapi tu r..yang x tahannyer terdapat sepasang hantu raya pulak dok berlunjur di tepi air pancut tu..aneh tol r!!!!!!!x nampak keorang tengah beribadat neh??tu 1,x hormat bulan Ramadhan langsung!aih..wat cacat je r dorang neh..aduhhh..ape r yang dorang cube nak buktikan agaknye ye..

Iftar PKPIM UIAM Gombak

Dalam sibuk2 kakak2 dan abang2 mereka tetap prihatin dengan adik2 dorang neh terutama sekali adik2 bongsu dorang neh.keh3..dorang pun merancang r iftar bersama mereka pada 8 September 2009 bertempat di surau kuliyyah kejuruteraan..tanpa disangka-sangka ghupa2nye aku ni ajk program iftar ni gak bawah biro tajaan..kakakku Raudhah tersalah hantar email..almaklumlah email aku agak unik..belakangnye yahoo.co.uk,bukan cam rakyat biasa pakai yahoo.com..keh3..tapi buat gak r keje sikit..hantar surat jemputan dan sumbangan dengan pensyarah ABIM wanita..mase tu dapat gak r jumpe beberapa orang..best r dapat kenal dengan pensyarah ABIM..macam jumpe mak kite.kui3..mase iftar ade 3 orang yang datang,Kak Irwani (isteri abang Asraf Wajdi), Cikgu Nani dan Kak Mas..Cikgu Nani asal aku cakap sikit je dengan die,die gelak je..aku pun x paham..sampai r sekarang..huhu..kami bertarawikh dengan berimamkan Dr Farid Shahran..

Iftar KPIJ UIAM Gombak

Ish,penting neh..ane leh x wat..kui3..ni r iftar terakhir aku kat UIA untuk Ramadhan kali ni sebelum aku melangkahkan kaki keluar dari UIA pada 11 September untuk bercuti raye..hoya~..terharu aku bile mama HEWI KPIJ pusat,Kak Has dan Kak Mai datang jauh2 dari UM tu..biar YDP x dating, yang penting HEWI dating..keh3..x lupe juge kat Kakakku Sumayyah selaku timbalan HEWI PKPIM yang tetap hadir walaupun sibuk tahap perdana menteri pembangunan wanita.kui3..sebelum iftar ade sedikit pengisian bertajuk “Pasca Ramadhan,bagaimanakah kita?” oleh abg Hanif selaku NPK PKPIM, perkongsian ilmu di kuliyyah Sheikh Fuad oleh Kakakku Faridah dan “18 Muhasabah Ramadhan” oleh sahabatku Sakinah yang dikongsi dari usroh BLP..memang terkena habis r 18 muhasabah tu dengan aku..hehe..

Dalam sibuk2 aku...

Aku x pernah lupe sahabat sebilik weh…huhu…aku akan pastikan dalam seminggu tu at least sekali iftar dorang tau..rindu gak nak dengar sore si Yan dengan Suha yang riuh tu..sahur pun jadi cam iftar suasananye dengan sore dorang tu..keh3..Aira pun same..

Pum pang pum pang,e’eh,dah cuti raya dah??hehe..SELAMAT BERCUTI DAN BERAYA DENGAN SELAMAT SUME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!maaf ahir dan batin..





p/s :nape xde jemputan ke sahur yek?hehe..RAMADHAN..kehadirannya dirindui..pemergiannya ditangisi..

Tuesday, September 1, 2009

..H1N1 vs API NERAKA..

BismiLLAH..
Baru2 ini WAFA (Women Affairs Association) UIAM Gombak menganjurkan forum "WANITA : Kerana Dirimu begitu berharga.." blogger-emoticon.blogspot.combertempat di Mini Auditorium UIAM Gombak..aku dapat megikuti forum tersebut di saat akhir ekoran ade kelas malam la pulekk..xpe la,dah rezeki ilmu aku di saat akhir 2,terima je la..panel2 terdiri daripada seorang ustaz,pakar kaunseling dan wakil dari Raudhatus Sakinah..

Mase mule2 aku sampai tu ustaz tengah bercakap..ustaz ni kelakar..die sebut satu persatu name isteri2 nabi mengikut turutan!maasyaaALLAH..mengagumkan!pas tu die cakap nanti dah ade suami kalau die gatal nak kawin lagi 1 mintak die sebut name isteri2 nabi satu persatu mengikut turutan baru lepas..haha..untuk ustaz tu dah lepas dah,sape2 nak,dialu2kan isi borang pas forum 2.keh3..tapi ape yang aku tertarik adalah tentang kehairanannnya..ape yang die hairan tu aku pun hairan gak..hairan kan?haha..blogger-emoticon.blogspot.com

Jika sebelum ini antara penyakit yang pernah menyerang masyarakat dunia adalah seperti selsema burung,JE,penyakit kuku kaki dan mulut,virus antraks,wabak taun dan sebagainya,hari ini kite diserang pula dengan virus H1N1 atau dalam bahasa lainnya selsema babi atau lebih sopan disebut swine flu.hehe..Malaysia juga x terlepas dari virus ini..ke mana2 sahaja kalau kita jalan pasti ramai yang mengenakan topeng mulut untuk mengelak dari dijangkiti virus tersebut..x kurang juga yang menjadikannya sebagai perniagaan dengan menjual topeng mulut dengan corak2 yang begitu comel sekali sehingga menjadi fesyen terkini pulak ye..kreatif betul..blogger-emoticon.blogspot.com

Apa yang ingin disampaikan di sini adalah rase terujanya bile melihat semakin ramai wanita yang memakai ‘purdah’..kalau tutup aurat sampai pakai purdah tu hebat syeikh..tapi yang hairan lagi menghairankan ialah pakai ‘purdah’ tapi x bertudung!hairan kan?kan?bak kate ustaz kat forum tu,kalau die ke bank2 atau mane2 pejabat,pekerja2 yang duduk kat kaunter tu sume pakat2 tutup mulut dan hidung sebab banyak kene berinteraksi dengan orang ramai yang mane r tau bawa virus kan tapi rambut die yang kembang semangkuk tu hampeh x ditutupnya..blogger-emoticon.blogspot.comsedangkan mulut dan hidung tu bukan r aurat pun nak tutup kalau nak banding dengan rambut yang kembang semangkuk tu tapi tu r,dorang lagi takut dijangkiti virus h1n1 dari rambut dorang kene bakar dengan api neraka!na’uzubiLLAHi min zaalik..

Ha,hairan lagi menghairankan kan?kan?orang kalau takut mati buat r amal banyak2 untuk persiapan mengelak dari masuk neraka tapi sekarang lain lak..takut mati tapi x takut api neraka..makin panjang umur lepas elak sesuatu yang boleh membawa maut(dengan izin ALLAH) makin banyak lak maksiat yang dibuatnye..hm..peringatan buat diri sendiri juge..blogger-emoticon.blogspot.com

p/s : hairan kan??hahahaha..blogger-emoticon.blogspot.com

Saturday, August 22, 2009

TiTiaN WaHYu MeMBaWa aNDa.............................

AlhamduliLLAH..

Pada Sabtu 22 Ogos 2009 bersamaan 1 Ramadhan 1430H, Kelab Titian Wahyu UIA Gombak telah mengadakan lawatan ke wad sakit barah di Hospital Kuala Lumpur..wah,buat kebajikan pada hari pertama umat Islam berpuasa tu..sebab tu r UIA x bagi cuti puasa,kalau x,x dapat r kami berkidmat kepada masyarakat neh..hehehe..(penyedap hati tu..kui3..)aku trip ke 2..agak terkilan sebab x dapat masuk wad kerana masalah2 tertentu yang disebabkan oleh pihak hospital sendiri..padehal dah semangat2 dengan sahabat kesayanganku Azimah pakai topeng mulut lagi dalam bas..hehe..tp xpe la..kite hanye merancang,ALLAH jua yang menentukan..ade r 2 hikmahnye..aku trip ke2 bertolak ke HKL jam 12 lebih..trip pertama bertolak jam 11 pagi..oleh sebab ade masalah,trip pertama je dapat masuk ke dalam wad pesakit barah 2..kami trip ke2 x dapat..sampai2 je kami solat zohor dulu..mule2 bengang gak aku ingat x dapat masuk wad pas tu kene balek cam 2 je,alhamduliLLAH rupenye ade aktiviti lain untuk kami..public outreach namenye..kat sini kami diberi 1 fail yang di dalamnya ade risalah dan sekotak buah kurma..setiap kumpulan ade 2 orang..tugas kami adalah cari sape2 yang tengah melepak kat hospital 2,borak2 tentang Ramadhan ke pape la yang berfaedah kemudian bagi barang tadi kepada mereka..bagus ade aktiviti ni,kalau x membazir mase kami yang trip ke2 ni datang jerr..program habis sekitar jam 4ptg..setelah itu kami pun kembali ke UIA Gombak dan buat sharing moment tentang pengalaman masing2 di situ di samping dapat berkongsi..best sangat dengar dorang cite..macam2 ada..antaranya...........

Cerita di dalam wad..

Kakakku Faridah menceritakan pengalaman beliau semasa membuat public outreach tentang solat di CM satu ketika dulu..ade yang pertikai tentang ketuhanan..solat merugikan perniagaan kerana jika mereka pergi solat akan meninggalkan kedai mereka seterusnya merugikan perniagaan mereka..tiap2 minggu pendakwah kristian menyebarkan Bible di CM..di mana kite sebagai mahasiswa harapan agama di saat umat Islam dilanda masalah begini?bagaimana pula kita sebagai golongan yang terpelajar untuk menjawab setiap persoalan masyarakat sekeliling di samping menjawab persoalan2 mereka yang cuba mempelekehkan kerja2 dakwah Islam sebegini?Berbalik kepada cerita Kak Fa,mase kat wad 2 die x dapat nak borak sangat dengan pesakit sebab kebanyakannya pesakit tiroid(bahagian tekak)..kebanyakan pesakitnye juga adalah Cina dan penyakit mereka adalah disebabkan suka makan makanan panas..terdapat juga warga Myanmar beragama Islam yang mendapat kerakyatan Malaysia kerana di Myanmar penghapusan etnik berlaku (terutama etnik beragama Islam) dan pesakit tersebut antara mangsanya dan Malaysia salah sebuah negara yang menerima mereka..pesakit tersebut menderita barah payudara..sudahla terbuang di negara sendiri,kini ditimpa pula ujian kesihatan..semoga ALLAH menghapuskan dosa2nya yang telah lalu berkat ketabahannya menghadapi ujian segetir ini..Kak Fa tahu serba sedikit tentang etnik ini dan secara x langsung merasa same penderitaan yang dilihat pada saudaranya ini apabila golongan ini berada di hadapan matanya sendiri..
Mengikut sahabat lain yang melawat di wad lain pula ramai pesakit yang tidak larat untuk bercakap..sempat bagi buah tangan je..xpe la..ade juga pesakit yang sudi berkongsi cerita tentang penyakit yang mereka hadapi..x kurang juga ade pakcik yang x sudi untk berbual dengan sahabat kami..satu dintanya,satu dijawabnya..pandang pun x..huhui..ade juga pesakit yang mahu tidur dan tidak mahu diganggu..xpe,kami faham..ade pesakit yang boleh kite ambil iktibar darinye..nak dijadikan cerita,malam sebelum kejadian 2 dia berkaraoke..balek2 je tidur pas tu bangun2 je xleh gerak sume..nak katenye ALLAH nak turunkan balasan wat ape yang kite wat bile2 je..ade seorang makcik yang anaknye sakit..bile melihat kami dari UIA ni sebak pula di hatinya..mak mane xnak tengok anak masuk universiti..sebelum sahabat kami mengundur diri,makcik tersebut sempat berpesan supaya belajar rajin2..wah,sedihnye..ada pesakit 2 yang dah hampir pulih dan perlu menjalani kemoterapi setiap 2 minggu akibat kanser usus..kanser usus ni adalah disebabkan pembuangan najis yang tidak lawas,ha,banyak2kan r makan sayur dan buah2an ye..ade 2,sakit jantung mule2 pas 2 merebak ke peparu pas 2 strok pulak dan pesakit itu seolah2 menyalahkan taqdir pule..ade pesakit non-Muslim yang dari jauh berharap sangat kami datang menziarahinya..ye r,mesti bosan kan duduk kat spital neh..dia pun bercerita tentang penyakitnya..cara die bercerita seolah2 die menyalahkan tuhannya atas oenyakit tersebut tapi dalam mase yang same die masih lagi berdoa dan harapan untuk sembuh tidak pernah padam..pesakit2 tentunya ramai yang terharu dengan kehadiran sahabat2 yang datang menziarahi mereka dan memuji program ini..tapi 2 r,yang x tahannye ade lak yang ingat kami datang nak minta sumbangan..adoyai~..terdapat penjaga2 pesakit yang mengadu tentang sikap sesetengah jururawat di HKL ini..x tahu adab langsung..ade r makcik ni,datang dari jauh,Perak tu..bawa r barang banyak,diperli+marahnye makcik 2 kate makcik tu nak tinggal terus ke kat situ bawa barang banyak2..makcik tu dah tua,nak jalan ke surau yang jauh mesti r cm x larat je,surau lak kecik je,orang ramai,ingatkan nak solat r kat sebelah katil 2 je ha,hampeh x dibaginye..mak aih,xde toleransi betul nurse ni..ade gak makcik yang x dberi tidur atas katil,disuruhnye tidur atas lantai..ape dulu x blaja ethics kerr..kami kat UIA ni blaja tau..ade juga yang mengadu mereka wat keja lambat..satu pek air pun sampai sejam ngisi..ade juge jururawat apabila sahabat kami hendak mengajukan soalan mule2 wat x layan je..pas tu main tolak2 kawan dorg..ek eleh..mende r dorg ni..skil komunikasi teruk gile..walaubagaimanapun,akhirnye ade gak r yang datang menerangkan..alhamduliLLAH..masih ade lagi yang berkesedaran rupenye..ha,sahabat2 di UIA Kuantan take note ye..terutama yang amek nursing tu..aplikasikan ethichs yang kite blaja kat uia ni ke alam pekerjaan nt..klu x,is rotan korang..kui3

Cerita Public Outreach

Semasa Public outreach di mana perlu menghadapi orang awam yang bukan pesakit pun x kurang juga pengalaman yang diceritakan oleh sahabat2 termasuk r aku sendiri..ade sahabat yang menghadapi seorang pakcik teksi memperlekehkan ape yang dibuat(saje nak uji dak UIA)..die mempertikaikan kenapa umat Islam x dibenarkan sambut valentine?apabila sahabat kami menerangkan tentang sejarah valentine pule,dibidasnye dengan mengatakan buat ape kite nak kisah tentang sejarah dorang..2 r kalau orang x sensitif isu agama dan aqidah ni macam 2 r jadinye..nak terang nanti ambil mase yang lame lak..sudah la diajukan soalan yang sebegitu,dilanjutkan pula dengan soalan mengapa sahabat kami itu bertudung..apabila sahabat kami menjawab,katenye jawapan itu tidak setaraf dengan dirinya yang dulu belajar di pengajian tinggi juga..aiyak..macam2..
Ade juga sahabat yang menceritakan pengalamannya sebelum ini bertemu dengan orang Islam sendiri yang mengatakan bahawa,orang Melayu ni boleh maju tapi dibatasi oleh agama Islam..oit,suke suki jer cakap cam tu..jumud!ada yang apabila mengetahui kami dari UIA je,die komen tentang pendidikan dulu dan kini..kalau dulu lebih mudah diterima ilmunya dan amalnye lengkap kerana ape2 pn semua kene berguru..cth: solat..dia kate solat ni kalau x berguru pasti x lengkap..x mcm skrg silibus byk telah diubahsuai kpd lebih sekular..mungkin yang cuba disampaikan ialah skrg ni ade y blaja melalui buku je..xpn blaja dengan guru tapi solat ikut kepala sendiri..x betul2 menghayati sampai r ke tahap malas solat da fikir solat tu nothing..wah,sempat berceramah soal pendidikan lagi.huhu..yang paling x sangka,ade sahabat yang berpengalaman jumpe orang yang nak menggatal r plak..mintak nombor r ape r..kite nak tanye die,die tanye kite balek lak..aduhai~..ape lagi,sahabat kami 2 pn cepat2 beredar sambil sempat berpesan untuk solat terawikh dan bace quran..Nua lak cite yang die suke g kat org bukan Melayu sbb org Melayu ramai igt kite nak mnx derma..huhu..ade sahabat yang bertemu dengan seorang pakcik yang tampak fizikalnya sihat tapi hakikatnya dia mengalami penyakit yang dideritainye sudah 10 tahun..pakcik itu juga menyatakan ketidakpercayaannya pada perubatan tadisional..dia juga sangat mengikut arahan doktor dalam mengikut masa makan ubat..alhamdulillah penyakitnya hampir pulih dan fizikalnya penyakitnya x memberi kesan pada fizikalnya..ade pula orang ramai yang memberi komen tentang program ni..bagus katenye sebab ade sesetengah pesakit 2 rase keseorangan dan x tau nak ceritakan pada siapa..bile kami datang ni sekurang2nya ade gak r tempat mengadu..2 sahabat mendapat pengalaman orang nak ikut balek sebab dorang x tau nak balik mane..yang sorang tu kirenye tersalah approach orang r sebab orang tu dok spital sebab x tau nak ke mane,mule2 dia ikut je,sahabat2 dah takut dah,akhirnye x ikut lagi dah..alhamduliLLAH tiada apa2 yang berlaku..yang lagi 1 lak berasal dari indonesia..die ni pendatang asing mnx tolong kat sahabat kami 2 nak ikut kami juga..dia menghidap buasir..dah baik r kot agaknye..sahabat kami pun mengambil keputusan untuk membuat laporan di balai polis..polis pesan kalau nak tolong orang pun hati2 takut orang tu ade agenda pape ke..lebih2 lagi orang 'luar negara' ni..takut dorang ambil kesempatan..ade juga grup yang ke surau tengok2 ade makcik tengah lepak2..suami makcik 2 sakit bahagian punggung..tersumbat katenye..yang kelakar 2,lepas sahabat kami bagi je barang2,makcik 2 sedih lak x tau nak bagi ape untuk balas..huhu..x kisah r makcik..

Pengalaman Islinda lak cam ne ??haha..

Islinda x dapat nak masuk wad!!!"seronoknye"!!kui3..sape x sedih wehhh..xpe la..dh luahkan dah kat sharing moment ni..aku kate alhamduliLLAH ade public outreach,kalau x,siap r para comittee kene sembur..kuang3..tapi kat sharing moment tu aku sembur r gak pasal biarkan kami tunggu lame kat surau lepas solat zohor..xde pun comitee jaga kami tunjuk jalan!!!aku ane r tau masjid tu kat mane..ni r pertama kali masuk HKL kot..nak kene g masjid pun aku x tau da..alhamduliLLAH diberi hidayah untuk menghubungi sahabatku Nua..tapi tetap geram3..kesian gak kat nua sebagai orang pertama yang disembur oleh aku..kui3..sabar ye nua,kite kan dah cam adik bradik,tu yang is x kisah je nak sembur nua tu..haha..aku bukan marah sebab ape,sebab jaga peserta tu kan bende asas dalam program,xkan x tau kot!!!macam r xde pengalaman bawa adik2 jalan2..dorang g tandas pun kene ambil tau tau..tunggu sampai sume ade..blablabla..k dah tu is,cukup..cukup..okeng,pengalaman public outreach memang klaka dan best r jugak..ni bukan pertama untuk aku,so rase terkilan x dpt msuk masuk wad masih berbekas di hati..siap r nurse 2 klu aq jumpe.hahaha..mase public outreach aku dipasangkan bersama kak shahidah..best dapat kenal kakak ni..aku siap sakat dia lagi..dia tanye,nak panggil aku kakak ke?wahhhhh...islinda paling suke soalan tu!!ape lagi,aku pun cakap,bleh2,panggil saye kak is..hehe..saje je sebab mule2 ingat kakak tu tahun pertama gombak..lame2 borak skali tawun kedua!!haha..sabau je la kakak tu dgn aku yer..kami jalan punye jalan ingat nak tunjuk eksen xnak r g tempat y same dengan orang lain..sekali x jumpe pun orang tengah lepak kat tempat lain..hahaha..kak shahidah pun bagi r idea untuk kami ke surau..y klakanye,mule2 kami terjumpe beberapa gadis rupawan ni tgah lepak2..ingat nak usya,skali rupenye peserta jugak!!hahaha..nak cover malu buat2 r tanye dorang dah siap ke..wat kat ne..pas tu aku blah cpat2..haha..padahal tgah bengang tu..keh3..g surau jumpe r sorang kakak ni..name die Hairina..skali jiran je dengan kami..pelajar dari British Malaysian Institute (BMI)..borak r dengan die..mule2 tanye soklan skema,"em,ape pandangan akak tentang Ramadhan?"..akak tu wat muke pelik,aku terus je cakap "mesti soalan ni skema gile kan?"..keh3..pas tu akk tu gelak gak,die pun angguk..memang skema pun!!!hahaha..saje je..kak shahida pun gelak skali..kui3..okeng,kemesraan dah tercipta,ape lagi,borak r..anak muda borak,mesti r happy2 kan..keh3..rupe2nye die dtg melawat sahabatnye yang demam denggi kat situ..secara x langsung tau r isu semasa kat jiran sebelah umah ni kan..tanye pasal suasanan ramadhan kat BMI..tanye r sume!!haha..pas tu,masuk r cite kurma..maka,kami pun selak r risalah yang diberi..siap promot lagi,risalah ni is yang wat tau!!hehe..




cantik x?ha..bace r..banyak input yang aku pun baru je tau bile wat risalah tu..terima kasih kepada kakakku sumayyah sebab suruh wat..hehe..pas tu timbul r isu h1n1 dan cuti,ingtkan uia je bernasib kurang baik sebab x dapat cuti,rupenye BMI juge mengalami nasib yang same..keh3..ade2 je islinda ni..okeng kakak,sampai di sini saje,terima r sedikit buah tangan dari kami,kurma dan fail..jumpe lagi..kalau jumpe kat pasar malam t belanja sy tw..kui3..kesian kak shahida,x banyak cakap pun..aku ni ape r..lebih sudu dr kuah..huhu..kak shahida ni tinggal kat singapore..die kacukan arab..muke die cantik,nampak r muke arab tu..die tinggi!!kerendahanku terserlah bile berjalan beriringan dengan die..haha..die cite pasal culture orang arab..seronok dengar!!hilang skit rase terkilan..keh3..

At last..

Untuk pengetahuan,kemoterapi(untuk pesakit barah)bermaksud menggunakan kaedah ubat2an yang dimasukkan ke dalam badan untuk mengubati penyakit barah manakala radioterapi pula menggunakan pancaran..untuk kemo,mule2 ubat2an itu akan mengecilkan sel2 barah untuk memudahkan pembedahan dilakukan..walaupun unexpected things happen(x dapat masuk wad),kene ambil iktibar iaitu perlu lebih terperinci dalam berhubung dengan pihak hospital..untuk para peserta plak,x kurang juga yang malu2 nak wat public outreach tu..xpe2..pelan2 kayuh..untuk dekati orang ni kite perlu bijak dalam membawa topik..lawat orang di dalam wad dan public outreach lain carenye..untuk akan datang,ade yang kene ngorat dan sebagainye tu kene r jaga keselamatan..safety first!!terutama kaum wanita ni..sepatutnye setiap kali nak wat bende cam ni kene ade kaum lelaki..tapi apa kan daya,kaum lelaki semakin hilang dari pandangan kerja2 sebegini..huhu..di sini kite dapat lihat betapa jururawat di hospital kerajaan kurang skil komunikasi dan adabnye..adakah kerana gaji yang diterima sikit dan kerjanya banyak??sama2 kita fikirkan kembali adakah tujuan kita diciptakan ini adalah untuk bersenang lenang di dunia..ingat senang ke nak masuk syurga ALAH yang mahal tu??kesian kat para pesakit yang kebanyakkannya datang dari jauh ekoran di Malaysia hanya terdapat beberapa sahaja pusat kanser..boleh dikire dengan jari kaki..di kl ni 1,johor 1,penang 1,sarawak 1,sabah 1..jumlah pakar kanser pun x ramai,ade r dalam 7 @ 9 orang jer..di kesempatan inilah dapat kite gune untuk menginsafi diri dan mengambil iktibar..bersyukur r kite sihat..sementara sihat ni r nak beramal..jangan tangguh2..kite juga dapat mengambil kesempatan ini untuk menunjukkan nilai-nilai murni yang dianjurkan Islam kepada bukan Islam dan umat Islam yang kefahaman mereka tentang Islam masih lemah khususnya..dan..di sinilah pentingnya untuk mahasiswa memainkan peranan dalam mengubah masyarakat yang keliru dengan fahaman agama ini..mahasiswa perlu bangkit menggugat!

p/s : ni kalau x ke program ni,Islinda buat ape ye di pagi ahad yang indah di bilik?hehe..

..PKPIM 5 Dasawarsa..



KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT UTK MEMILIKI BUKU INI, SILA HUBUNGI LINA MURSYIDAH DI TALIAN 0136282505. BUKU INI BOLEH DIMILIKI DENGAN HARGA RM22.90.


P/S: Beli jangan x beli..is dah beli dah tapi x abis bace lagi keranan kekangan masa..tapi mula2 bace je dah rase teruja!!

Friday, August 21, 2009

....SeLaMaT...



p/s : Semoga selamat semua..aaameennnn....blogger-emoticon.blogspot.com

Monday, August 17, 2009

Bile Si NaKaL DeMaM~

BismiLLAH..

Demam..H1N1..dah bese dah aku dengar kat UIA neh..kalau g kat klinik UIA 2..huii..ramai olang demam wooo..bukan klinik 2 aku rase..2 spital besar kot..huhu..tapi apekan daya..UIA tetap x bagi..cuti..die 1 je..tunggu rektor 2 sendiri y demam baru die bagi cuti..tp x kisah r x cuti pun..nanti kene ganti kelas lagi r aku rase terseksa.huhui..bukan terseksa sebab ape..penat beb akademik je..nak gak ilmu len yang x dapat kat kuliyyah..banyak majlis ilmu selain akademik kat UIA aku terlepas sebab kelas malam..ohoi~..xpe la..ade r 2 hikmahnye..

Aku insan lemah

Insan lemah bernama islinda ini pun tidak terlepas untuk merasai ni'matnye rase demam..dah lame aku x demam..di saat genting pule ALLAH nak uji diri ni..mase 2 ade program besar untuk dilaksanakan..Kongres Pelajar dan Penegasan Teras2 Kenegaraan dengan Muktamar..aku diberi MC 3hari sebelum program..mase jumpe doktor,beliau tanye kalau diberi cuti 3hari tambah lagi dengan cuti minggu sabtu ahad nak balik x?ish,aku jawab...mesti r tak..terkejut doktor tu..aku cakap r ade program..penting program tu..terkejut lagi doktor 2 kemudian gelak dan berseloroh untuk memberi aku MC untuk diberi perlepasan dari program tersebut..haha..saja la tu doktor ni..die pun tanye r program ape yang penting sangat tu..aku pun gitau r..doktor tu dengar tajuk je pun..fuhhh..kagum..aku pun ape lagi,promote r skali iklan kat sulat kaba utusan oleh Dato' Saifuddin sendili maa..ecehh..wat hal lak ye kat klinik..

Sakit tu tanda ALLAH sayang..aku selalu ingat tu..sakitnye kepala ni ALLAH je yang tahu..setiap mase berdenyut..mase tengah cakap2 tibe2 pegang kepala,senyap...seakan2 ade sesuatu yang menyucuk2 kepala ini..sampai naik riso shbt2 y mmndang..x smpai ati nk bg aku bcakap.hehe..bende ni teruk setiap kali tibe waktu pagi..ya ALLAH..pertama kali aku rase cam tu..maka,terbaring r aku di atas katil 3hari lamenye..tapi xleh..xleh baring lame sangat..ku gagahkan juga kaki untuk melangkah ke pusat PKPIM..ai,g kelas x larat,g pusat dengan mesyuarat larat lak ye..siap uruskan malam simfoni gen5 pkpim lg.hehe..cinta la katekan..lautan api sanggup diduga..kui3..iyolah..

tapi tu la..insan nakal bile sakit cm ni,senyap je r jawabnye..g pusat dengan mesyuarat pun muke toye je..aku mule demam mase tu siang sebelum malam simfoni gen5..bile program tu berlangsung je aku sihat dah..siap gumbira2 lagi malam 2 bertemu sahabat2 segenerasi..cakap xyah cite la..kecoh tol.kui3..tapi malam tu je..pagi esoknye..ahah..siap..seharian x ke kelas..amek ko..baring je le atas katil..tapi pergi gak malam tu ke kelas..saje nak uji diri..ingatkan bertambah baik..mane ade..

Sahabat

mase susah ni r kite tau ane sahabat sejati kite..alhamdulillah setakat ni semua orang yang berada di sekeliling,x kire jauh ke dekat sume ambil berat tentang aku..sume sejati..x syak lagi..hehe..terharu tol..mak aku,family,pkck,sahabat2 di ict,pkpim,rumet..sume la..mase malam yang pergi gak ke kelas tu sahabatku Puteri yang offer gi kelas naik moto dengan teman aku gi klinik...sabar je beliau menanti.huhui..sahabatku Puteri dengan Nadila sediakan koyok,bagi buah..sahabatku Nadila pun baru baik demam rupenye..ape la islinda ni,x tau pun dy demam..x jenguk pun dy ea..sekarang time aku sakit dy datang jenguk lak..aih,malu2..maafkan sy sahabtku,terlalu sibuk sehingga lupe bertanya khabar sahabt2..huhui..sahabatku awin dengan hafiz nak aja subjek aku y tertinggal..hehe..paling best rumet aku si Suha tu..dipaksenye aku makan ubat..baru aku tau rumetku garang..keh3..banyak weh ubat dy!!!!!!!5 jenis tuhhhhhhh..2 kalau Suha x garang tu(dengan izin ALLAH) xdenye aku nak makan ubat.heee..sahabatku ana pun turut bertanye khabar dr jauh..x sudah2 tanye..sampai ke kongres pun tanye lg 2..islinda ni bkn leh caye..sahabatku azimah pula jga aku bg pihak kuantan..ecehhh..adik2 di PJ,Iman,pn naik risau bile aku nak berlasak2 di TOF..huhu..dan kakak2 dan sahabat2 di kongres yang risau bile aku x tido mase malam sebelum kongres..ramai la..mak lagi la..mak mane x riso anak weh..time kasih sume..terima kasih ALLAH kerana mengurniakan mereka kepada aku..

AlhamduliLLAH..sekarang dah sihat..tinggal tekak je ni..tapi x teruk pun..makan pun sedap dh..x macam mase dmam tu..perit dan pahit tol tekak ni..makan ape pn x sedap..kurus aku kejap..hehe..walaupun begitu,rumet garang tetap garang weh...selagi aku dok terbatuk2 selagi 2 r...is!!!makan ubat batuk tu!!!jangan nak dok skip2 dah ye!!uhuk! sayang r ko Suha..keh3..lepas je aku demam terbawa2 lak kat sahabat lain rupenye..sahabatku azimah demam 1 mlm kejap..lepas jumpe aku je terus baik(dengan izin ALLAH)..kui3..die demam projek++lecturer garang tu..bukan ape pun.keh3..sahabatku anuar,fazril,amin,hanis juge turut demam..sampai ade yang x ke kongres dan muktamar..cacat sedikit program tanpa orang2 kuat neh..huhu..kakakku raufa memang tabah..die pun demam weh..tapi datang gak program..fifi dan hanan pun demam,datang jugak untuk melunaskan tanggungjawab di kongres..siap bertopeng lagi..huhu..syabas wat kalian..sekarang ni dengar2 adikku Syaja demam..sama2 r kita berdoa semoga semua umat Islam di dunia ini sihat dan dapat meneruskan usaha meratakan Islam di bumi ALLAH..aamiinnnn..

p/s : cerita pasal sahabat,teringat kisah persahabatan antara adikku zikri dan adikku sahal..ketara sungguh keakrabannya di TOF tempoh hari..siap main majuk2 lagi..huhui~..apo nak dikato..