Monday, December 21, 2009

Damai yang meresahkan..

BismiLLAH..

Kembali ke kampung halaman..seminggu sudah arwah nenekku kembali ke tempat asalnya..innaa liLLAHi wa innaa ilaihi rooji’uun..al-fatihah..

Minggu ini aku telah membuat keputusan untuk pulang ke kampung..membatalkan semua program yang tersedia..pasti ade yang berkecil hati..terutama ceksu dan abe..kepada kakakku Afiqah dan Zura juga kerana tidak memberitahu awal2 akan ketidakhadiranku ke Kursus Asas Keusahawanan Islam..pasti lama mereka menanti..x tahu lah..padahal selalu je mesej diorang..hmm..

Kampung yang ku rindu..menggamit seribu satu memori..lebih2 lagi setelah pemergian nenek..aku imarahkan bilik nenek dengan solat dan bacaan quran supaya ia selalu berseri..sentiasa bercahaya sebagaimana ketika nenek ade dulu..begitu juga pakcik dan makcikku melakukan perkara yang sama..benarlah..dah xde baru nak hargai..mase ade dulu..ntah la..bukan aku xnak balik..nak sangat..tapi banyak sekali tanggungjawab lain..bukan sengaja xnak balik..sebab tu la setiap kali balik suke sembang2 dengan nenek lame2..walaupun kadang2 x faham ape nenek cakap sebab die cakap bahasa jawa sebab die memang sengaja nak kenakan aku supaya dapat gelakkan aku kalau aku x faham..nakal nenek ni..

Di hari pemergian nenek..aku dalam perjalanan pulang dari seminar yang aku tunggu2 untuk hadirinya..pertama kali aku menghadapi keadaan sebegini..pemilihan yang sungguh sukar buat aku tapi mudah buat orang lain..kerana itu aku menangis..bukan menangis kerana sedih nenek pergi..sedih memang sedih tapi perkara tu aku dah jangka dari awal dan aku redha..xpe la..aku je yang faham..aku sahaja juga yang faham kenapa x bagitahu orang lain..hm..

Mungkin ini balasan untuk aku..x dapat menatap wajah nenek buat kali terkhir..x dapat mengiringi jenazahnya ke tanah perkuburan..x dapat melihat sendiri jasadnya dikambus tanah..x dapat juga menatap wajah Syed Naquib Al-Attas secara langsung..semua x dapat..ujian juga mungkin..aku redho..kene muhasabah diri..

Pulang ke kampong..mencari ketenangan di hati..membantu makcikku Alpiah @ Bik Al megemas rumah ane yang patut..dia yang telah bertungkus lumus menguruskan kenduri arwah 3hari berturut2 dan sekali pada khamis malam jumaat..pasti kepenatan..tapi apalah sangat kehadiranku di sini..x membantu sangat pun..pasti dia yang paling terasa kehilangan nenek..dia yang jaga nenek di kampong saban waktu..emak tuh..cube bayangkan emak kite pergi meninggalkan kita buat selamanya..hmm..semoga arwah nenek ditempatkan bersama-sama orang yang soleh..

Melayan kerenah anak-anak sepupu yang agak lincah bukan sahaja fizikal malah mulut sungguh menghiburkan.. kanak-kanak.. betapa sucinya jiwa mereka.. sungguh.. sambil2 mencuri masa melunaskan beberapa tanggungjawab yang perlu diselesaikan segera..ku usap2 lembut rambut anak sepupuku Iwan,Dayut dan Intan..mereka telah lama kehilangan ayah..nak2 mase tu awal muharram..besar pahala die dapat usap kepala anak yatim mase ni..nakal memang nakal..tapi budak2..bese la..keje dorang asik nak lenjan game kat laptop aku..susah juge nak menjalankan operasi neh(ape nak jawab kat atok kedut la).huhu..xpe la..kate Hassan al-Banna,perasaan kanak2 yang x dapat sesuatu yang diingini adalah sulit sekali..game kat laptop aku pun berilmiah..pendidikan awal yang baik..dah leh jadi mak dah..kui3..

0 luahan: