Monday, December 21, 2009

Berpantang Maut..

BismiLLAH..

Pertama kali aku rasa begini..ya ALLAH..Kau uji lagi hati aku..Kau datangkan budak ini kepada aku..gundah gulana aku dibuat dia..haih..nakal sungguh..

Tapi..aku anak muda!pantang berundur sebelum kalah!berpantang maut sebelum ajal!eceh..banyak kali dah cakap benda ni..saje cabar diri anak muda..yang penting..aku bukan anak muda yang lembik..yang banyak beralasan..orang yang banyak alasan akan jauh dari rahmat ALLAH..

Perbincangan itu aku kira berat sebelah..mesti la!dah aku je yang kene beri penjelasan..aku je yang kene menyantuni..mane adil cam tuh..ahh..x tau mana nak mula..aku juga mahu menjadi diri aku..kenapa aku di jalan ini?itulah diri aku..

seorang adik mengadu "kak is..kalau talk2 ni jangan la panggil saya..saya satu benda pun x faham.."..haih.kamu kan anak muda?ke mana perginya tenaga minda mu untuk berfikir?kualiti manusia itu bukan pada fizikalnya sahaja..tapi pada dalamannya juga..akak tahu kamu dari golongan budak nakal..huha..tapi nakal biar bertempat..nakal mengikut syariat..eceh..dalam setiap jemaah perlu ade budak2 nakal ni kerana hanya budak nakal yang faham budak nakal..orang2 macam ni la yang diperlukan untuk membendung gejala2 sosial yang berlambak2 kat luar sane tuh..yang istimewanya dak nakal yang dok dalam jemaah ni dorang sangat kreatif..aktif..lantang..we need your voice to ask what you want..kalau senyap je selama2nya la program yang dijalankan memang untuk budak2 yang sedia baik..mase tu mule r rase bosan..x adventure la..ape la..then,voice it..cakaplah..biar korang yang nakal2 ni plak wat program untuk dak2 skema neh..kerah sikit tenaga anak muda budak2 skema ni..tengok ape rase..bagi diorang jangan hidup di dunia sendiri je..face the reality!ni x..bile berada dalam golongan yang dipelopori oleh budak2 baik ni,terus pasif!come on la..jangan keadaan menguasai diri..kite kene menguasai keadaan..kite anak muda beb!

kadang2 aku terasa yang aku ni macam tergedik2 je kat orang lain ajak pergi program sane sini..talk sane sini..usroh sane sini..tebalkan jugak la muke ni nak ajak orang buat benda baik punye pasal..nak elakkan tenaga muda tu terbazir..tapi respon?ade yang ok tu ok la..ade tu yang kate aku paksa la..x jiwa la dengan dak2 baik ni..hmm..kami dalam jemaah ni bukan nak paksa..cume nak ingatkan..anak muda hari ni ramai lupa tujuan dia lahir di dunia ni..ko nak huha ke..nak nakal cam ne pun..suka hati ko la..tapi biar ikut syariat..itu yang dikatakan integriti!jati diri!nakal2 pun..mulut jahat pun..ikut kuliyyah tauhid..then mulut tu yang jahat pun masih lagi lantang tapi dah x jahat sangat la..skit2 kikis mane ayat yang x brape elok..bagi biar cakap tu yang berfaedah je..kalau suke program yang adventure je..pergi la..tapi dari mane datang dalaman yang kuat kalau x dari kuliyyah2 ilmu?wat pe adventure2 tapi tinggal solat?wat pe adventure2 tapi syariat x jaga?dan sebagainya..

umat Islam tu bersaudara..takkan beriman seseorang itu selagi x menyayangi saudaranya seperti die menyayangi diri die sendiri..betapa ramai ilmuwan yang lahir hari ini tapi hilang adabnya?berapa ramai anak muda hari ini yang hanya mahu memikirkan perkara picisan tapi tidak berjiwa besar memikirkan perkara yang lenih mendalam?berapa ramai..nah..inilah penangan sekularisme..

p/s: jalan sehala..

0 luahan: