Tuesday, July 21, 2009

Ta’ruf oh Ta’ruf

Alhamdulillah..selesai sudah minggu ta’ruf untuk kemasukan baru UIA Gombak ang berlangsung selama 3 hari..kerana h1n1 ta’ruf terpaksa dipendekkan kepada 3hari dan aktiviti hanya sehingga jam 7malam sahaja....mase rector dengan head-head kuliyyah datang dengan jubah dorang mase baiah ceremony kan..fuh..Tuhan je yang tahu darah ni berderau..jiwa gugup..semangat berkobar-kobar..hati pun tersedar..islinda dah jadi mahasiswa UIA..cam x sangka je..rase macam semalam je dok kat sekolah rendah tengah dok berangan nak masuk UIA.kui3..aku pun memasang tekad untuk tidak menjadi mahasiswa yang biase2 sahaja..aku ingin menjadi mahasiswa muslimah yang luarbiasa jiwa kepermudaannya berlandaskan syariat..wahhh..insyaALLAH..

Hari pertama


Aku dapat mahallah hafsah awalnye tapi kene ke mahallah maryam sebab dah penuh..committee awal2 dah wat2 x mesra lak ea..ni yang nak hangin ni..dah r beg berat..kene menapak lagi ke maryam..uish..awal-awal ta’ruf aku potong que orang untuk pendaftaran..bukan aku sorang je..seluruh rakyat ICT da..ki3..nakal tol..kami dok paling depann sekali..kelakar tol mase pemilihan bai’ah leaders..rase nak gelak sorang-sorang pun ade..aih..baru hari pertama dah macam2 hal berlaku..ramai orang salah faham ingat ade orang yang mencalonkan nama aku untuk ke depan..mane ade..aku yang tulis name sendiri untuk bai’ah leaders tu..tapi mase aku tulis tu aku x sangka lak akan kena panggil naik atas pentas..aku ingatkan audition kat dalam bilik cam bese je..aku pun berangan r nak cube2 je bai’ah..pas tu main2kan committee yang eksen gile nak mati tu barang sedikit sebanyak ke kan..tup2 name kene panggil naik atas pentas..ya ALLAH..mase tu Tuhan je yang tahu betapa jantung ni nak terputus saluran darahnya..tu r,niat x baik lagi..malu sehhhhh…mesti lawak gile aku kat depan tu..huh..ape lagi,kat depan tu aku pun menyorok r belakang calon lain..huhui~

Aku sesat!!bleh lak aku sesat di waktu maghrib nak cari mahallah maryam..mule2 aku ingat nak lalu mahallah halimah sebab sahabatku Azimah pernah bawa lalu situ..sekali pagar kunci..pakgad g sembahyang..huish..hampeh tol..pagar je panjang,pintu kecik..satu je lak tu..kunci pulak..ape r..terpaksa r aku patah balik menapak lalu mahallah hafsah..sesat lak tu..baru r aku perasan banyak gile bukit kat situ..cis..tapi xpe..dapat berangan jadi kapten tengah mencari arah di atas bukit..aku nampak kolam renang..hahai..ape la maghrib2 sesat2 berangan lak..

Malam tu aku x wat ape2 pun..beramah mesra dengan kakak sebilik yang hanya duduk sementara di situ..sabar je kak mawaddah,kak yusro dan kak jannah layan aku yang gediknya semakin menjadi-jadi setiap kali ketemu sama kakak2..huhu..salam perkenalan buat kakak2..seronok kenal dengan kakak2..aku dapat sebilik dengan suha,x sangka betul sebab suha ni kawan roommate lama dulu, nisa..huhui..dan juga airah yang juga kawan kepada kakakku Nur Cahaya..huhu..

Hari kedua


Hari kedua pun aku buat hal lagi..sepatutnya jam 5.30pg kena ke masjid untuk solat subuh tapi aku yang x berapa alert..bangun dah jam 5.30 dah pas tu tido dan bangun semula jam 6pg untuk bersolat di bilik..tapi aku tengok si suha ni x de pun kat bilik..aku cuak!aku tengok tentative..wehhh..kene ke masjid kol 5.45 da..dah r dengan x gosok baju segala..kak nor tepon..die pun bangun lambat gak..hui..xpe2..tenang2..siap cepat..huhu..kak nor kate bro sume x ke masjid dan cadangkan untuk ke CAC terus jam 7.30pg..aiyak..bio la..sticker yang penting ma..aku cepat2 siap dan suruh kak nor pun siap cepat..pum pang..pum pang siap jam 7.30pg..lambat tol kak nor ku ini..huhui..sekali die bersama 2 olang budak..macam kenal..ceh!!!puteri dengan nadila da..poyowz..dorang pun lambat gak..rupe2nye dorang sebilik da dengan kak nor..ohoi~..masing2 wat muke tenang walaupun dah lambat(dalam ati sape tahu?)..wat muke otai..kui3..dalam ati dah set dah,kalau committee wat muke garang nak marah2,aku akan wat muke laagii garang cam nak makan orang.hahahaha..sampai2 je kene makan..dak2 ni g usya sorang abang 2 nak sticker dengan bagi alasan x datang masjid sebab xde orang kejut..padahal merepek dah committee kate penat dorang kejut..huhui..abang tu cakap kalau nak sticker kene makan dulu..mak aih,baik la plak abang ni..ape r dak2 ni usya gaknye..kenyit2 mate kotz..aku amek faedah je..ki3..sticker..sticker..sampai2 je CAC orang dah penuh..wat je muke x malu g naik tingkat atas duduk..huhui~

Majlis mule lambat..


Selambat lambat aku yang datang lambat lagi lambat majlis mule..apa da..ayam tol..dak2 yang datang awal dah mengarut dah..lepas solat subuh dah r xde tazkirah ker bace ma’thurat ker tup2 kene terus ke CAC..sampai CAC lagi lame r dorang memanaskan punggung kalau nak dibandingkan dengan orang yang datang lambat..ade hikmahnye aku datang lambat ma..kalau x,lame dah comitee kene maki dalam hati.haha..nak wat cam ne,dorang memang dah lembab awal akhir..hahahaha..

Aku nak komen!!!!


Ape yang paling mentensenkan aku ialah aku x dapat borang penilaian!!!!!!!!argh..banyaknye yang terbuku di hati x terluah..parah woo pendam2 ni..xpe..komen kat blog jer..

1. dah r ta’ruf telah dipendekkan kepada 3 hari++sampai kol 7ptg je,apasal ade slot2 yang x sepatutnyer????tapawe dengan h1n1 briefing x yah r ade slot khas..mengong..banyak bende x selesai pasal mende alah nit au..hampeh tol r..
2. comitee kerek gile..ni ke contoh kesenioran yang nak ditunjuk??blah la..kitorang umo dah 20 r..xyah r x wat muke kerek korang 2..gaji korang gune wit kitorang gak tau..aku x halalkan baru tau..ade r comitee yang over slept tapi salahkan kitorang..konon banyak fikir pasal masalah kitorang..ceh..blah la..subuh sembahyang x 2..
3. comitee x tunjukkan langsung identiti seorang yang beragama ISLAM..aku bukan r nak demand sangat kan..nak konservatif ke ape ke..bukan nak suruh dorang hipokrit pun..dah tau korang tu ISLAM..paham2 sendiri dah r kan..boleh lak yang menbod dok kat atas pentas gedik2 dok sebelah2 laki pompuan..mungkin ni bukan isu besar..tapi bleh je kan kalu dok laki depan pompuan belakang kan..pas tu ade lak comitee gagak 2 sejoli dok depan aku sebelah2,hampeh si gagak makan sampah,dok biasa xpe,ni x terkeseng2 gedik..kalau leh aku baling kasut aku baling je weh…tapi xkan r awal2 masuk nak wat hal kan.siap r korang t..bukan kasut je aku baling..bangku sekali aku baling..yang comitee lelaki pesal ntah gedik2 pergi kat tempat dok pompuan kat atas..blah la weh..ko ingat kitorang nak sangat ke tengok korang yang kerek tu kat atas neh..
4. slide show dorang memang maasyaaALLAH suntingan die cantik weh!!!!!!aku suke..tapi hampeh tol jalan cite die..ee..malu aku sebagai dak UIA..malu..malu..eh silap..dorang yang memalukan..wat pe aku nak malu lak kan..huhui..
5. pengurusan dorang ntah pape je..ade r dak direct intake yang ngadu kat aku..dorang kate cam nyesal je masuk UIA neh..huhu..no komen..time management dorang..mak aih..weh,korang x sdiakan plan b ker???ade ke dah azan maghrib tapi sis kene tinggal hanya kerana beg seorang pelajar??pandai2 r dak tu nak jumpe comitee sendiri pas majlis kan..mane r tau die segan ke..sengau tol..

banyak lagi nak komen..tapi 2 la..aku x nak r jadi NATO kan..no action talk only..maka,aku berazam untuk menjadi comitee ta’ruf akan datang..wah..insyaALLAH..aku dengar2 ramai gak dak2 PKPIM yang apply tapi x dapat..tapi xpe,yang penting cube dulu..x tau r kalau ade diskriminasi dari orang atasan kepada orang yang berfikrah Islamiah yang baik kan..kalau betul r..hm..nak wat ape ye..xpe,t aku fikir,,aih,mane r MPP yang mencanang2 bercakap mase kempen hari tu ye..letak jawatan je r weh..cite pasal helmet..bek lagi si Syahid dengan geng2nya dulu wat bi’ah solehah seminggu tau..haha..

Ta’ruf Week idaman saya


Aku berangan..aku mahukan minggu ta’ruf yang penuh dengan kasih sayang..haha..aku wat kire2..kalau comitee 100..dak2 ade 1500..ha,sorang comitee pegang r 15 orang adik2..pas tu adik2 tido dengan comitee..insyaALLAH xde r masalah bangun lamnbat kan..di samping itu,kami juga mendapat kakak2 atau abang2 senior sebagai tempat rujukan..ni x,aku tengok muke comitee yang garang 2,x ingin aku tanye,baik je aku tanye kakak2ku di PKPIM..huhui..mesti dorang akan cakap macam budak kecik je nak wat cam tu..hek eleh..tu r..korang x tau..ni r ukhwah Islamiah namenye..bukan ngade2 mintak dilayan tapi mengeratkan silaturrahim pe..bukankah itu yang Islam ajar..ni x,wat muke rimau lak..sape nak dekat weh..lepas tu,jika ada waktu senggang di isi pula dengan pengisian ilmiah..ya ALLAH..indahnya dunia andai berada di bawah lembayung ilmu dan kasih sayang..

Dah r tu..lebih2 berangan pun x elok gak kan..

p/s : teringat kata2 dr Farid Syahran..UIA sekarang sudah tidak seperti dulu yang suasana berada di bawah lembayung ilmu itu sangat terasa..mesti indah waktu u kan.hm..UIA dah berubah..

9 luahan:

Najaf_IDASA_JB said...

salam is...
pe kabo?
hehe...
cian is kan dpt cmittee x best?
kt kuantan hr tu, cmitteenya baik2 blaka, especially kak husna kakak zaza..hehe

xpelah is, berazam utk jadikan biah di sana lebih baik, biah solehah yang kita impi2kan...

:>

wardah86 said...

assalamualaikum..selamat datang ke uia..moga dengan kedatangan adik kesini akan mendapat manfaat yang banyak..teruskan perjuangan dalam menegakkan syiar Islam...tentang Uia adlah menjadi tugas kita untuk mengembalikan suasana islam dan ilmu yang dahulu..

Hanna said...

assalamualaikum...

Firstly, tahniah is dpt mask Gmbak. Mesti Is seronok kan kat sane. Leps nie, cuba la apply untk src. mana tau dapat.hehe...

sedikit teguran dari shbt yang amt merinduimu... (hrp Is bleh terima)
Guna bahasa elok sikit. Is sebagai pelajar UIA mesti lbh faham cara ynag terbaik untuk tegr orang. Ana x berapa selesa dengn kata2 Is. Walaupun hanya di blok, tapi percayalah, ramai yng msk untk menjenguk... so, hati2 ye.. Geram dan marah cam mane seklaipun, gunalah bahasa yang baik dan elok. Ok??

Ana doakan Is sentiasa kuat di sana. Amin.....

innii said...

kpd Najaf_IDASA_JB :

salam iba..alhamdulillah is shat..
huheh..jelesnyerrr dgn korang..xper la..keadaan begini menyedarkan kite tentang realiti masyarakat hari ni bagaimana..kat sini pun ade r..kak raufa yang comel..huhui~..biah solehah?xde syahid cm ne nak wat?hehe..insyaALLAH..pelan2 kayuh..bak kate abg dat,DYP,do your part..wah..

kpd wardah86 :

maceh kakak..kalau nampak saye ni nakal sangat ke,tegur ea..hehe..

kpd hanna:

ana!!rindu!!
src?masih dalam perancangan..wah..senanye nak tau gak skop kerja src..klu x mnepati citarasa++kuasa terhad,xnk r masuk..ki3..tahniah kat ana gak dapat ke kuantan..dgar kate sgt bahagia..huhui~.maceh ana tegur is!!sukenye..kadang2 is jadi nakal sebab nak cari orang tegur is..orang y tegur 2 r orang y berani kerana benar..orang 2 r y paling sayang kat kite senanye..mabruk!sahabat sejati sukar dicari..nanti pas ni is ubah ye..luv u always..

da_freakerz said...

pergh!!.. melepaskan kemarahan ke pe nie.. hahaha...

taaruf week kasih syg ko tu..hmm..
payah sket..

UIA dah berubah.. x seperti dulu..
btol gak rsenyer tu..
lect bi aku kat cfs pun ckp g2..

innii said...
This comment has been removed by the author.
innii said...

kpd da_freakerz :

kate blog..lepaskan r marah 2..klu ta'ruf comitee y dimaksudkan 2 bace lg bes..haha..jahatnyer..

aq dh bg dh name ta'ruf akan dtg..ta'ruf in mawaddah..haha..sdap x?kui3..

xpe2..y pnting kite y sdar ni brazam utk mgubahnye..x skit,byk pn jd r kan..hehe..

innii said...
This comment has been removed by the author.
amzchemie mujahid said...

salam, mudah utk kita runguti tentang perkara yang kurang kita sukai, tapi susah jika kita yang merasai...jadi, usaha utk merubahnya kembali...bukan seperti tin kosong sahaja, tapi cuba utk menjadi seperti ubi....diam-diam, tapi berisi...sbb Allah dah berfirman dalam as-saff ayat 2 n 3...cubalah...semoga menjadi rantai-rantai perjuangan Islam di UIA...