Sunday, June 20, 2010

Say LiTLe, Say a LoT

BismiLLAH..
AlhamduliLLAH..selesai sudah menjalani kehidupan semester 3 tahun pertama yang leaps..Banyak perkara berlaku..Masa yang benar-benar terisi dirasakan..walaupun sekarang dah masuk minggu ke4 semester pertama tahun ke2,aku x kire,nak crite jugak..ekoran ramai sudah yang membebel di ruang chatbox dan luar chatbox..hoho~..x sangka,ramai juge yang prihatin..moh ke GEMPA PKPIM Pusat.hehe..meh aku nak kongsi pengalaman semester 3 aku kat UIA..walaupan hanya ambil 1 subjek,tapi alhamduliLLAH masa yang terluang dapat diisi dengan penuh makna..inshaALLAH..

Pengalaman mengajar murid UPSR - walaupun ngaja 2 orang je,penuh bermakna TAHU -

Melepak dengan sahabat yang dirindui sekian lame - Siti Rokiah binti Mohd Hadzri -

Program tiap2 minggu - balek Johor tanpa pulang ke rumah..hoh.. -

Meyembulkan muka di pusat PKPIM setiap minggu menemani kekasih hati - Nur Azimah binti Mansor; wanita bekerjaya -

Bersyukur sangat..walaupun ambil satu subjek sahaja sem ni;UNGS 2040 Islam Knowledge and Civilization - sering juge diperlekeh;wat slumber sudah.. -

UNGS 2040 : ISLAM KNOWLEDGE AND CIVILIZATION

Seronok!tak tau nak gambarkan bagaimana perasaan dapat belajar dengan anak murid Prof Syed Naquib al-Attas yang seorang ini - Asst. Prof. Zainiy Uthman -..merasakan 'produk' yang dibawa oleh Syed Naquib pasti membawa satu perasaan yang same..setakat ni dah jumpe beberapa orang..ILMU..terasa kemanisan ilmu apabila bersama denagn mereka..PURE KNOWLEDGE..amboi,lebih2 lak puji.hoho~..walaupun ade suara2 sumbang sebelumya yang mengatakan Dr. Zainiy Uthman ni agak 'strict' ketika mengajar dan tak 'best'..hoh..persetankan suara2 itu..sebenarnye,ape yang die ajarkan adalah silibus dalam buku teks yang diguna pakai..dan yang paling penting,die dah bace buku teks tersebut dan memahaminye..mengagumkan..lebih menerujakan apabila setiap kali rujukan,die akan rujuk buku teks tuh..dia hafal tuh kat muka surat mane..lagi rase x bleh blah bile dengar ayat die setiap kali rujuk buku "read this..read this..its in the book page this..its INTERESTING"..huhu..nampak kecintaan dan kesungguhan beliau dalam pembacaan..tak tercontoh rasenye..

antara ayat-ayat sadis beliau yang aku ingat:

"don't come on time..come early..or the door will locked on time.."

"knowledge in the arrival of the meaning to the soul and the arrival of the soul to the meaning"

"knowledge is power..and power is to correct the ignorance.."

"some people say little but ACTUALLY they say a lot..some people say a lot but ACTUALLY they say nothing"

"anythings you want to ask?please ask..anythings.."

huhu..die suke bercerita..die tahu banyak isu..he likes to explore the world..paling penting,setiap isu yang die bagi pendapat,die akan bagi pendapat mengikut sarwa pandang ilmu yang die belajar..

2 je la..yang lain,letih nak taip..huhu..yang penting saye update..hehe..

2 luahan:

Farhan Syah said...

Setuju... Alhamdulillah, kerana berpeluang belajar dengan Dr Zainiy. Amat tinggi ilmu dan keperibadiannya.

محمد حذوان بن حميدان said...

teruskan perjuangan ilmu dgn penuh ketabahan..~ (^_^)