Friday, May 22, 2009

..aKu = RuMaHku..

TASK UNTUKKU


Sesampai saja aku di rumah…..19 Mei 2009..

dapat task…

“kemas rumah”

fuuu..blogger-emoticon.blogspot.com


ni r orang laki..

pantang anak pompuan ni balek..

ade je keje nak bagi..

tapi..

aku ade ke..

xde ke..

same je kot umah 2…

hahaha…

nanti pas aku kemas,aku sepahkan r balek..kui3..


RUMAHKU


Bahagian dapur rumahku sedang dinaik taraf..

Wah..x sabar rasenye nak tunggu dapur baruuuuu..

Leh men bola kat dapur pas ni..kui3..

blogger-emoticon.blogspot.com


MEMBANTU EMAK


Setiap kali pulang ke rumah..

x sah rasenye kalu x membantu mak di pasar..

Seronok..

Orang popular 1 pasar r katekan..keh3..

Macam-macam ragam orang kat pasar neh..

Termasuk r mak aku + abangku fais + aku sekali..haha..

Tapi yang paling klaka bile baru2 ni kawan mak aku kate aku ni menantu mak aku ke?haha..

Sakit perut aku tahan gelak..

Abang fais yang ntah timbul dari mane ntah tibe2 menyampuk cam kene sampuk..

Ade ke die gelak pas 2 cakap “ni bukan menantu, ni hantu!wakakaka…”

Amboi..seronok plak die ye..xpe2..

Lepas 2 bile orang tegur cakap “lame x nmpak..ke mane?”

Aku belum sempat jawab,abang aku jawabkan dulu..

“dia lari dari umah,ikut boypren..hahaha..”

Amboi..lebey2 lak mulut die bercakap..

Aku tale dengan batang mop t baru tau..

Aku suke mengemop lantai..haha..dan mop mulut abang aku jika diberi ruang dan peluang..

blogger-emoticon.blogspot.com


BERTEMU SAHABAT LAMA

Cam yang aku kate..

Dok2 kat pasar ni ramai orang kite jumpe..

Kadang2 jumpe cikgu..

Besenye cikgu2 ingat name aku..

Alhamdulillah..

Ye r..sape x kenal islinda anak mak minah pasar 2..kui3..blogger-emoticon.blogspot.com


Kadang2 jumpe salesman..

Memang bertuah r salesman yang datang kat mak aku..

InsyaALLAH mak aku beli punye barang dorang..

Kalau aku bebel t mesti ni jawapan mak aku..”orang dah bawa kak..cian die..”

Aih..semoga mak aku dimurahkan rezeki..aamiiinnnn..

Baiknye lah mak aku..untung dapat mak cam ni..

Patut r dapat anak pompuan pun baik je..++ comel lagi..kui3..


Kadang2 2 jumpe r dengan sahabat2 lame skolah menengah..

Rindunye kat korang..

Jumpe Deqni..cite tentang perancangan untuk reunion nanti..13 jun 2009..

sambut skali dengan besday cikgu kelas kesayangan kami..Cikgu Haliza yang sempoiii..

aih..banyaknye nak cite..

Tapi mak dah jeling lak..

Amboi2..keje x siap,sibuk bsembang..hak3..

Mak x kisah pn,mulut jalan,tangan pun jalan r..

Bleh je kan klu nk sembang smbil wat ikat syur kn?haha..aku y sengal nmpaknye..kui3blogger-emoticon.blogspot.com


Tapi cuti kali ni lain skit..

Ade r sorang mamat neh..

Aku cam kenal je die..tapi kat ane ye??haha..common..

blogger-emoticon.blogspot.com

Lahh..seteru aku skola rendah dulu rupenye..

Adik kepada kawan abang aku..

Serius..aku lupe name die..walaupun dulu kami slalu je gadoh..

bese la budak2..haha..

Dulu umah die dekat je dengan umah aku..

Slalu petang2 aku men r badminton dengan die..keje die smash je.aq pn x pham nape..

Kat sekolah lak asik bertekak je..

Aku pengawas mase skola rendah dulu..hebat x?haha..

Asik kene jage kelas die je..

Pas 2 muke die je wat hal slalu..

Aih..apo nak dikato..ape lagi,aku piat r telinga die..aku r pengawas paling garang dulu..hak3..

Ha,menjerit r die sepenuh ati sampai 1 skola leh dengar..kah3..

Pas darjah 6 x jumpe dh..

Sampai r baru2 ni..kami bersua kembali..cewah..x bleh bla..

Tapi aku pelik r..

Dulu mulut aku becok je bile jumpe die..budak2..

ade je yang x kene dgn die 2..

tapi sekarang x dah..

mase mule2 jumpe die terus je tegur aku,”hai Linda!”.. klu r kwn2 kt u dgar,maunye kene gelak..haha..

aku senyum je..cover macho..haha..

untuk hari2 seterusnya aku bakal berjumpe dengan die selalu sebab die die kerja kat kedai makan sekarang..pelanggan tetap mak aku..aih,apo nak dikato..

dan untuk hari2 seterusnye juge aku xkan becok seperti dulu lagi..

kenape ye..

xkan lah aku…………….

Haha..ngarut!aku x berdebar pn jumpe die..

Cumenye..aku segan..

Masing2 dah besar kn..xkan nak wat perangai cam dulu lagi..

Dulu aku gile garang kot..mulut pun x reti2 nak senyap..cakap main lepas je..

Sekarang ni kene slow skit..nak2 dengan sahabat2 lelaki..bukan kat die je..kat sume sahabat2 lelaki aku..

Aku nak berubah..

Kate dak UIA..huhu..any problem?haha..

Sedikit sebanyak kite kene berubah walaupn sikit..

x kisah la kat mane pn..

dah g usroh banyak2..majlis ilmu..program ilmiah..

xkan x brubah lagi kot..huhu..

sesungguhnya,hidayah 2 datang dari ALLAH..


DUGAAN APLIKASI KEFAHAMAN ISLAM


Aih,susahnye nak bertudung bile basuh baju kat depan umah..

Tau2 la..mesti ade je sore serak yang bertanye..”akak nak ke mane 2?”

Aih..x g ane2 pn..basuh baju depan umah ni je ha..sapu-sapu..

Dlm ati..uit,x tau ke kat depan umah pn kene pakai tudung??kan ade je orang laki bukan mahram lalu 2..aiyamak..

2 ok lg..

Bese r dok dikelilingi lelaki ni..nak2 sorang ppuan 5 laki neh..

Kawan2 dowang suke wat umah aku cam umah dowang..masuk suke2 je..

Dah biase dari kecik..apa boleh buat..hakikat pemikiran masyarakat biasa..

Tapi xleh..aku yang faham ni kene buat..

Pakai je r tudung kat dalam umah pn..24jam pn 24jam r..hehe..

Cumenye..perihal stoking lak..adus..

Aku kat umah,g pasar ke.kedai depan umah ke,jalan2 ke,slau x pakai stoking..

Kalau g pasar pakai stoking bimbang stoking basah..alasan..

Hmm..

Xpe is..pelan2 kayuh..doakan aku..X)blogger-emoticon.blogspot.com


SOALAN FEYMES


“Brape lame cuti?”

Huu…2 r soalan paling feymes aku kene jawab setiap kali cuti ni..

Aih..susahnye nak jawab soalan 2...

Pelik r aku ni..2 pn susah ke?haha..

Aku pun jawab r..”Sepatutnye sebulan”..kui3..sepatutnye..

Dalam ati..silap hari bulan,maunye 2 minggu je aku dok umah..program..

Kalau r dowang tau ape yang aku wat kat uia nun,soalan 2 perli namenye..

Tapi dowang x tau pn..

Jawab je r seadanya..escapism y baik..haha..blogger-emoticon.blogspot.com


RINDU & ALASAN

Hmm..rindunye pada sahabat2 di kampus..

Rindunye untuk berusroh dan ke majlis ilmu..mendengar tazkirah..

Rindunye untuk iftar bersame2..solat berjemaah..qiam..

Rindunye untuk berdiskusi tentang isu semasa..kupasan buku..

Rindunye untuk ke meting..haha..

Rindunye…….

Rindunye…………..

Rindunye………………………..


Sume 2 xde kat sini..

Lemahnya diri untuk berpuasa sunat isnin khamis..

Lemahnya diri untuk bangun qiam..

Lemahnya diri untuk solat di awal waktu..

Lemahnya diri untuk membaca al-Quran..

Lemahnya diri untuk mengupas buku..

Lemahnya imanku di kala ini..

Lemahnya…….

Lemahnya……………

Lemahnya………………………


Mengapa begitu?

Apa salahnya lepas solat bace al-Quran walau sepotong ayat?

Apa salahnya lepas solat berzikir muhasabah diri sebentar?

Apa salahnya sambil2 on9 bace r ane2 tazkirah kat blog kawan2 y banyak2 2?wah,baru teringat kat blog fazril..hehe..

Apa salahnya kalau x puasa sunat 2x sminggu,skali pn jadi lah?

Apa salahnya sambil2 ngadap tv 2,buka Halaqah ke..Forum Perdana ke..Bicara Siswa ke..al-Hidayah ke..?


Manusia suke mencipta alasan..


Hakikatnya,kene garang pada diri..


DAKWAH ITU BUKAN BERMUSIM……………………….blogger-emoticon.blogspot.com

0 luahan: