Sunday, March 14, 2010

HARAPAN

BismiLLAH..

Pernah aku terbaca mesej seorang sahabat yang lebih kurang begini “Orang yang paling zalim adalah orang yang membina harapan kemudian meruntuhkannya dalam diam tanpa dia tahu dia telah membinanya malah dia juga yang telah meruntuhkannya.”
Banyak perkara berlaku. Masalah hati. Biarlah orang nak kate hewi kalau tulis blog asik pasal hati je. Biarlah. Blog aku. Suka hati aku la. Dan itu jugalah antara yang dikatakan saling melengkapi antara lelaki dan wanita. Aku ambil contoh. Kalau anak nangis, mak juga yang kelam kabut, ayah ‘steady’ je kan? Kalau r mak jenis hati kering macam ayah, bagaimana anak itu mahu membesar sebagai insan yang cemerlang hatinya tanpa belaian dari mak yang seikhlas hati menimangnya? Mudah.

Aku sebenarnya ingin menegur beberapa pihak setelah aku melihat banyak masalah hati berlaku apabila beberapa perkara kecil dipandang enteng iaitu membalas mesej. Ade kes orang suka kat kita. Kita pula tak suka dia tapi setiap kali oarng tu mesej kita balas. Tahu tak perbuatan kita tu memberi harapan pada dia sebenarnya? Alasan kita balas sebab kesian? Come on la. Kalau kita teruskan kita lebih menzalimi dia sebenarnya. Kesian ke macam tu? Lebih baik bertegas dengan diri kita demi mengelakkan fitnah berlaku. Nampak hal ni macam kecil je kan bro? tapi tengok la nanti kalau korang tak dengar cakap aku.

Kedua, meletakkan harapan tak tentu pasal. Hal ni banyak berlaku dalam gerakan bila mana hati sudah suka, maka meletakkan harapan untuk si dia akan menjadi milik kita satu hari nanti. Wahhhh..beberapa lama masa berlalu, si dia berkahwin dengan orang lain ataupun cinta tidak berbalas. Kemudian, manusia yang meletakkan harapan tidak tentu pasal ini kecewa tak tentu pasal dan menghilang tak tentu pasal seterusnya merencatkan gerak kerja dakwah. Angin takde, ribut takde, tibe-tibe tsunami. Agak tidak beradab di situ. Lain kali, kalau betul suka, ada salurannya yang sesuai. Bukan simpan dalam hati lepas tu kecewa sendiri lepas tu hilang. Menyusahkan orang je. Aku pun boleh terasa kalau dapat kawan jenis ni. Terasa beb, macam aku ni bukan kawan yang baik je biarkan kawan aku kecewa sorang-sorang tanpa aku cuba bantu. Dah aku tak tahu. Aku ke yang salah?hoh.. Lepas tu, kalau dah dibantu dan jawapan tidak seperti diharapkan, redho la. Jangan r kecewa melebih-lebih. Kerja banyak lagi nak buat tahu.

Ketiga, adab dalam mengharap. Ni nak bagitahu seluruh lelaki-lelaki di dunia. Ha..kalau dah berkenan dengan siapa-siapa terutama sekali orang gerakan, minta tolong ada orang tengah. Jangan main cakap terus je pada tuan punya badan. Segan tau. Korang nak beli barang pun tanya kat tuan punya kedai, ni nak anak orang tak tanya tuan punya anak, haru r macam ni. Hee..itupun nak kena ajar ke?huh..

p/s: harapan tidak buta..

4 luahan:

Anonymous said...

lalla said: is.. nice... love diz...

innii said...

huhu..apakah??

sYaFuaD said...

Kak is.. Frankly, ade yg wat akak cmtu ke? huhu.. >_<

innii said...

huhu..xde la..pengalaman org lain..kite pun x tau nak tolong camne sbb masalah dtg dr diri dorg sendiri tp dorg sendiri pun x tau..sbb tu r kite kene be aware dgn stp tindakan kite..jgn ingat stp y kite wat sume org akn bfikiran same dgn kite..kdang2 sumber y same mbawa tafsiran y berbeza dr stp org..